Hej.
Felkoder går in i "väntande" läge, innan de tas bort eller tänder lampa av bilens dator.
Dvs på väg att aktiveras, eller tas bort.
Du har nog några dagar, om felet är helt borta.
Micke.
[Update] Startmotorn utbytt och nu lyser motorlampan
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Årsmodell: 2004
Re: [Update] Startmotorn utbytt och nu lyser motorlampan
Så du menar att felkoden finns kvar och att "problemet" är också kvar och kommer att återkomma snart?
-
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Hej.
Bilen släcker lampan själv, för de flesta felkoder, om felet inte uppstått under ett visst antal cykler.
Den finns dock kvar i "loggen" ett tag till för att kunna utläsas.
Den nerprioriteras till "väntande".
Felkoder kan ligga i "väntande" INNAN lampan tänds också.
Vissa fel är "intermittenta" dvs uppstår bara ibland.
Det framgår av felkoden.
Kort sagt....
Lyser inte motorlampan, är bilen nöjd.
Men felet kan återkomma ändå.
Min lyste av och till, för samma felkoder förr.
Micke
Bilen släcker lampan själv, för de flesta felkoder, om felet inte uppstått under ett visst antal cykler.
Den finns dock kvar i "loggen" ett tag till för att kunna utläsas.
Den nerprioriteras till "väntande".
Felkoder kan ligga i "väntande" INNAN lampan tänds också.
Vissa fel är "intermittenta" dvs uppstår bara ibland.
Det framgår av felkoden.
Kort sagt....
Lyser inte motorlampan, är bilen nöjd.
Men felet kan återkomma ändå.
Min lyste av och till, för samma felkoder förr.
Micke
-
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Årsmodell: 2004
Jo precis, då förstår jag.
Jag tänkte att eftersom under ett tillfälle för ca 1 år sedan så började motorlampan lysa. Då gjorde vi ingenting åt det och kände inte ens av "limp mode" läget. Efter några dagar så släktes den och den kom aldrig tillbaks. Nu i och med att vi tog bort batteriet för att testa den så måste den gamla felkoden som du säger funnits kvar i loggen och återkommit eftersom den tydligen finns kvar. Men men nu är den släckt och vi hoppas på att den inte kommer tillbaks något mer. För det känns lite onödigt att ta in bilen för kodavläsning om nu motorlampan är släckt. Hellre att sälja bilen med tanke på miltalet.
Jag tänkte att eftersom under ett tillfälle för ca 1 år sedan så började motorlampan lysa. Då gjorde vi ingenting åt det och kände inte ens av "limp mode" läget. Efter några dagar så släktes den och den kom aldrig tillbaks. Nu i och med att vi tog bort batteriet för att testa den så måste den gamla felkoden som du säger funnits kvar i loggen och återkommit eftersom den tydligen finns kvar. Men men nu är den släckt och vi hoppas på att den inte kommer tillbaks något mer. För det känns lite onödigt att ta in bilen för kodavläsning om nu motorlampan är släckt. Hellre att sälja bilen med tanke på miltalet.