Toyota mr2 banbil
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota mr2 banbil
Jag håller med.
Jag har en lika stor ic kylare som vanlig kylare. Och den sitter monterad precis framför min ordinarie kylare.
Hade inga problem alls med stigande vattentemp i maskinen. Ligger på 77-78grader näst intill konstant oavsett körsätt och tid.
Köp en större kylare, Montera den framför den vanliga kylaren. Sen behöver du inte oroa dig mer.
Angående reservoar. Jag har ingen. och de verkar fungera bra.
Jag har en lika stor ic kylare som vanlig kylare. Och den sitter monterad precis framför min ordinarie kylare.
Hade inga problem alls med stigande vattentemp i maskinen. Ligger på 77-78grader näst intill konstant oavsett körsätt och tid.
Köp en större kylare, Montera den framför den vanliga kylaren. Sen behöver du inte oroa dig mer.
Angående reservoar. Jag har ingen. och de verkar fungera bra.
- paninder
- Inlägg: 76
- Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
- Bilmodell: mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota mr2 banbil
Hejhej!
Tillbaka med liten uppdatering.
W2A intercooler är ny monterat. Vi körde på Toyspeeds råd och monterade en stor kylare. Vi la ett expansionskärl i fronten efter kylaren, men tyvärr är den lägre ner än intercoolern så vi vågar inte öppna den
Kör ni expansionskärl i bakluckan istället?
Vi har lyft upp bilen för att få ut eventuella luftfickor.

Vi har haft lite problem att få in stolen och att vi slår i taket. Vi har därför sänkt ner golvet och det gör även att det nu är lättare att flytta stolen fram och bak. Så här såg hålet ut.

Vi har fått gjort en ny motorhuv i plast och även gjort en kolfiberbaklucka.


Vi ska uppgradera med lite smarriga bromsar.. Vi har tagit bromsar från BoxterS/993 c4 så vi hoppas att viktfördelningen ska påminna om MR2.
Dessa är inte på ännu. Vi tänkte köra Rx8:ans bromskivor runt om.

Efter ombyggnation med nya kolvar, stakar etc så är vi nu igång på riktigt.
Ett problem vi har är att bilen går ojämnt på tomgång. Startar man bilen så varvar den upp till ca 2500rpm, efter ca 15 sekunder går det rappt ner till ca 1800rpm. Efter ytterliggare någon tid så börjar den gå ojämnt. Det är säkert någon vakuumslang som är fel. Något förslag på vad det kan vara?
Vi har även problem med att oljelampan lyser (oljetryck har vi, det har vi sett).
Det är ingen som har en 3:e gen i närheten av Helsingborg som skulle kunna visa upp sin bil så vi lättare kan se vad som är på tok?
Vad som är på gång nu:
1. Fixa vakuum/oljelampa.
2. Hjulinställningar
3. Bromsa bilen nu efter nya kolvar/stakar.
Till hösten ska vi uppgradera med en ny turbo hade vi tänkt oss.
Vad ska vi välja? Körbarhet på bana är det viktigaste. Vi eftersträvar runt 400 hästkrafter.
Vilket är bäst? Holset, precision, garrett?
Hoppas det går bra för er andra!
//Alex
Tillbaka med liten uppdatering.
W2A intercooler är ny monterat. Vi körde på Toyspeeds råd och monterade en stor kylare. Vi la ett expansionskärl i fronten efter kylaren, men tyvärr är den lägre ner än intercoolern så vi vågar inte öppna den

Vi har lyft upp bilen för att få ut eventuella luftfickor.

Vi har haft lite problem att få in stolen och att vi slår i taket. Vi har därför sänkt ner golvet och det gör även att det nu är lättare att flytta stolen fram och bak. Så här såg hålet ut.

Vi har fått gjort en ny motorhuv i plast och även gjort en kolfiberbaklucka.


Vi ska uppgradera med lite smarriga bromsar.. Vi har tagit bromsar från BoxterS/993 c4 så vi hoppas att viktfördelningen ska påminna om MR2.
Dessa är inte på ännu. Vi tänkte köra Rx8:ans bromskivor runt om.

Efter ombyggnation med nya kolvar, stakar etc så är vi nu igång på riktigt.
Ett problem vi har är att bilen går ojämnt på tomgång. Startar man bilen så varvar den upp till ca 2500rpm, efter ca 15 sekunder går det rappt ner till ca 1800rpm. Efter ytterliggare någon tid så börjar den gå ojämnt. Det är säkert någon vakuumslang som är fel. Något förslag på vad det kan vara?
Vi har även problem med att oljelampan lyser (oljetryck har vi, det har vi sett).
Det är ingen som har en 3:e gen i närheten av Helsingborg som skulle kunna visa upp sin bil så vi lättare kan se vad som är på tok?
Vad som är på gång nu:
1. Fixa vakuum/oljelampa.
2. Hjulinställningar
3. Bromsa bilen nu efter nya kolvar/stakar.
Till hösten ska vi uppgradera med en ny turbo hade vi tänkt oss.
Vad ska vi välja? Körbarhet på bana är det viktigaste. Vi eftersträvar runt 400 hästkrafter.
Vilket är bäst? Holset, precision, garrett?
Hoppas det går bra för er andra!
//Alex
- paninder
- Inlägg: 76
- Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
- Bilmodell: mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota mr2 banbil
Någon som har någon erfarenhet av Garrett GTX2860? Hur mycket bättre är den jämfört med GT2860?
//Alex
//Alex
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota mr2 banbil
Det där ser riktigt jävla bra ut!
har ni gjort kolfiberbagagelucka själva? Isåfall ni gjorde inte fler?
Angående turboval hade jag tittat på precisions nya billetmodeller.
Brutal effekt tidigt i registret!
var ska ni bänka den? Jonas på Autodepån i Hässleholm har erfarenhet av MR2or.
har ni gjort kolfiberbagagelucka själva? Isåfall ni gjorde inte fler?

Angående turboval hade jag tittat på precisions nya billetmodeller.
Brutal effekt tidigt i registret!
var ska ni bänka den? Jonas på Autodepån i Hässleholm har erfarenhet av MR2or.
- paninder
- Inlägg: 76
- Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
- Bilmodell: mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota mr2 banbil
Det finns en liten biltillverkare som håller hus i Ängelholm som hjälpte oss med bakluckan!Toyspeed skrev:Det där ser riktigt jävla bra ut!
har ni gjort kolfiberbagagelucka själva? Isåfall ni gjorde inte fler?
Angående turboval hade jag tittat på precisions nya billetmodeller.
Brutal effekt tidigt i registret!
var ska ni bänka den? Jonas på Autodepån i Hässleholm har erfarenhet av MR2or.
Dessvärre har vi inga fler :/
Vi tänkte oss TS i Åstorp men är Jonas i Hässleholm bättre så kanske det är något som är bättre att välja.
Då kanske han har koll på vakuum-slangar också?

- todie
- Inlägg: 202
- Blev medlem: lör 02 maj 2009, 20:12:31
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Vänersborg
- Land (Country): Sverige
- OrgNr: 821105-5515
- Kontaktperson: Pontus Karlsson
- Ort: Vänersborg
- Kontakt:
Re: Toyota mr2 banbil
Ska Vi ringa o beställa ett par? Vill oxå haToyspeed skrev:Det där ser riktigt jävla bra ut!
har ni gjort kolfiberbagagelucka själva? Isåfall ni gjorde inte fler?.

Toyota MR2 Turbo -93 - http://www.westcoastmotorsport.se
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota mr2 banbil
Jonas är en god vän till mig och jag anser att han är väldigt duktig.paninder skrev:Det finns en liten biltillverkare som håller hus i Ängelholm som hjälpte oss med bakluckan!Toyspeed skrev:Det där ser riktigt jävla bra ut!
har ni gjort kolfiberbagagelucka själva? Isåfall ni gjorde inte fler?
Angående turboval hade jag tittat på precisions nya billetmodeller.
Brutal effekt tidigt i registret!
var ska ni bänka den? Jonas på Autodepån i Hässleholm har erfarenhet av MR2or.
Dessvärre har vi inga fler :/
Vi tänkte oss TS i Åstorp men är Jonas i Hässleholm bättre så kanske det är något som är bättre att välja.
Då kanske han har koll på vakuum-slangar också?
Samt att han har ändå lite erfarenhet vad gäller just MR2orna.
Men ring till Autodepån och snacka med honom. Hälsa från Johan Blomster.
Angående vakuumslangarna, Så har dom läcktestmaskin. Så de löser sig

-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota mr2 banbil
Jag vet inte det, Hur är kvaliten på den Paninder?todie skrev:Ska Vi ringa o beställa ett par? Vill oxå haToyspeed skrev:Det där ser riktigt jävla bra ut!
har ni gjort kolfiberbagagelucka själva? Isåfall ni gjorde inte fler?.
Den ser inte klarlackad ut, Så de är svårt att bedömma via dessa bilder
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota mr2 banbil
Är det inte den lilla biltillverkaren som håller till i Valhall Park? Grymt läckert med sådan hjälppaninder skrev:
Det finns en liten biltillverkare som håller hus i Ängelholm som hjälpte oss med bakluckan!

Ser ut att bli en duktigt potent kärra att åka bana med detta.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- paninder
- Inlägg: 76
- Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
- Bilmodell: mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota mr2 banbil
kan vara det
Jag tror inte de säljer fler.. De gjorde det som en tjänst.. Det är nog inget jag hade satt på en gatubil. Finishen fungerar på vår banbil (den kommer ju ändå krocka för eller senare).
Jag ska kolla på han trimkillen. Verkar seriöst.
//Alex

Jag ska kolla på han trimkillen. Verkar seriöst.
//Alex