Hej!
Jag har en Corolla -99:a. 1.3 4E-FE, som jag har tänkt byta kamrem på.
Det jag undrar är, bör jag byta även vattenpumpen samtidigt?
Har tänkt byta själv men är lite osäker på om jag klarar av det, hur svårt är det?
Mina mekkunskaper sträcker sig till att ha bytt hjullager, fjäderbenslagringar, drivknutar, skivor och belägg, generator m.m. Men inget mer avancerat än så, att pilla på motordelar och i synnerhet kamremsbyte har jag inte vågat tidigare.
Bör tillägas att jag haft grymt bra hjälp av Haynes manualer.
Vad jag vet om bilen är att kamremsbyte aldrig är gjort och den har nu rullat ca 14.000 mil så det börjar bli lite panik.
Tacksam för alla synpunkter och råd.
Mvh.
/Kim
byta kamrem och vattenpump samtidigt? Corolla -99 1.3
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: byta kamrem och vattenpump samtidigt? Corolla -99 1.3
Eftersom den inte drivs av kamremmen så hade jag låtit bli vattenpumpen.
Med hjälp av Haynes så fixar du nog rembytet,det är inga konstigheter.
Med hjälp av Haynes så fixar du nog rembytet,det är inga konstigheter.

MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån 15 apr 2013, 12:06:22
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1999
- PostOrt: Sverige
- Land (Country): Sverige
Re: byta kamrem och vattenpump samtidigt? Corolla -99 1.3
Hej! Och tack för ditt svar.Johnny Blade skrev:Eftersom den inte drivs av kamremmen så hade jag låtit bli vattenpumpen.
Med hjälp av Haynes så fixar du nog rembytet,det är inga konstigheter.
Ok, så det finns inget bytesintervall för just vattenpumpen? På andra bilar jag haft har de bytt vattenpumpen samtidigt som kamremmen, men det kanske beror på att, som du skrev, att den då har drivits av kamremmen?
Jag får förhoppningsvis lite hjälp av svärfar som är gammal bilmek. Delarna är beställda nu iallafall.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: byta kamrem och vattenpump samtidigt? Corolla -99 1.3
ja det är vanligt att vattenpumpen drivs av kamremmen, och då byter man ofta pumpen samtidigt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Nizzehult
- Inlägg: 499
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Re: byta kamrem och vattenpump samtidigt? Corolla -99 1.3
Framför allt så brukar det vara så på vissa modeller att det är så mycket jobb med att byta en vattenpump eftersom man utför nästan samma jobb som vid ett kamremsbyte att man rekommenderar att man gör detta samtidigt.
På 4A-FE så är det dock inte lika illa, jag bytte vattenpump på någon timme för två år sen.
Kamremsbytet som jag gjorde i vintras tog 2½ timme.
På 4A-FE så är det dock inte lika illa, jag bytte vattenpump på någon timme för två år sen.
Kamremsbytet som jag gjorde i vintras tog 2½ timme.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: byta kamrem och vattenpump samtidigt? Corolla -99 1.3
1,3an alltså 4E-FE är den enklaste motorn att byta kamrem på, tar inte ens en timme för en ovan mekare om inget krånglar till sig riktigt ordentligt.
Typ som att man inte får loss remskivan på vevaxeln, Kilen har en tendens till att rosta fast, men lossar man skruven bland det första man gör,
och sedan gör ett litet sprayande med rostlösare in i hålet där Kilen sitter så brukar det hjälpa.
Motorfästet behöver nämligen inte lossas som på 1,6an och 1,8an, därav enkelheten
Typ som att man inte får loss remskivan på vevaxeln, Kilen har en tendens till att rosta fast, men lossar man skruven bland det första man gör,
och sedan gör ett litet sprayande med rostlösare in i hålet där Kilen sitter så brukar det hjälpa.

Motorfästet behöver nämligen inte lossas som på 1,6an och 1,8an, därav enkelheten

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Re: byta kamrem och vattenpump samtidigt? Corolla -99 1.3
Ska ge mig på detta snart och med stöd i strängen här så ska det nog gå vägen.
Stötdämparn jag bytte på gatan i höstas blev finemang och däcken är ej snedslitna ännu, så där SPARADE man nästan en tusenlapp !
På en 15 år gammal riskokare har jag inte tänkt lägga för mycket på eftersom den börjar närma sig 30K mil..
Det enda som begränsar livslängden nu är väl besiktningen där dom sa att nästa gång kunde jag bara ta med ett foto av kärran så skulle dom godkänna den direkt..

Stötdämparn jag bytte på gatan i höstas blev finemang och däcken är ej snedslitna ännu, så där SPARADE man nästan en tusenlapp !

På en 15 år gammal riskokare har jag inte tänkt lägga för mycket på eftersom den börjar närma sig 30K mil..
Det enda som begränsar livslängden nu är väl besiktningen där dom sa att nästa gång kunde jag bara ta med ett foto av kärran så skulle dom godkänna den direkt..

-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån 15 apr 2013, 12:06:22
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1999
- PostOrt: Sverige
- Land (Country): Sverige
Re: byta kamrem och vattenpump samtidigt? Corolla -99 1.3
En liten uppdatering då.
Det gick klockrent. Inga konstigheter alls förutom att remhjulet satt åt lite, som nämndes innan. Dock så har det börjat ticka/knacka lite från motorn några veckor efter bytet, men det tror jag beror på gammal olja eller nått annat.
Tack för hjälpen alla!
Mvh. /Kim
Det gick klockrent. Inga konstigheter alls förutom att remhjulet satt åt lite, som nämndes innan. Dock så har det börjat ticka/knacka lite från motorn några veckor efter bytet, men det tror jag beror på gammal olja eller nått annat.
Tack för hjälpen alla!
Mvh. /Kim