Bakfjädrar för Avensis

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
totte liten
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Bakfjädrar för Avensis

Inlägg av totte liten »

Jag har letat förstärkta dämpare och fjädrar för Avensis -01 T22 pga drag av husvagn.
Men det som jag hittar är standard gregor.

Däcken slits på utsidan av banan. och ja jag har haft in på hjulinställning två ggr men inget bättre..
Nu är det dax för dämparna och tänkte passa på med förstärkta fjädrar samtidigt.

Är det någon som har ideer för att få den stabilare i bakänden?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Bakfjädrar för Avensis

Inlägg av Dale »

Lesjöfors tillverkar förstärkta fjädrar och säljs av välsorterade biltillbehörsaffärer men det kan ju vara någon sliten bussning som gör att det snesliter. Vad kör du med för kultryck då? Generellt sett är Avensisarna och föregångarna rätt mjuka i bakvagnen. Har själv familj med mycke packning och husvagn men funderar på Rav4 eller en LC.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Mja, alltså, bara för att släpvagnen är tung betyder ju inte det att man ska ha högre kultryck, och just med en husvagn är det ju relativt enkelt att stuva om lasten så det blir bra. Sikta på max 50 kg kultryck (ställ en badrumsvåg under stödhjulet). Sen skadar det ju inte med förstärkta bakfjädrar ändå om man ska köra långa sträckor med tung last bak, även 50 kilo är ju en märkbar last när den är så långt bak på bilen.

Att den sliter ojämnt och det inte hjälper med hjulinställning låter däremot konstigt.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Mjuk bakvagn + slitna (mjuka) bussningar/hjullager så kan däcken slitas snett vid belastning. Även om man sätter på hårdare/förstärkta fjädrar så är det inte säkert att trycket mot bussningarna minskas och då kan det slitas snett iaf. Att man gör en hjulinställning betyder ju inte att det blir bra när man lastat fullt. Förutsättningarna förändras ju iom man ändrat på vikten. Kan ju räcka med att man har nästan tom tank ena gången och full andra gången. Blir ju en 50-60 kilo bara där.
Sen så låter 50 kilos kultryck lite. Min husvagn har en totalvikt på 1300 kilo och i dess instruktionsbok står det att kultrycket ska vara mellan 80-100 kilo dock måste man kolla så man inte överstiger max kultryck för dragfordonet och kultrycket måste man räkna bort från lasten vilket många "glömmer". På Avensis T22, T25 & T27 är 75 kilo rekomenderat kultryck.
Daniel Nämnd 070-6298598

totte liten
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Inlägg av totte liten »

Tack för svaren..
Kultrycket ska jag kolla extra på...
Slitaget har varit en längre tid med denna husvagn. Märker när man varit ut på längre resor som 150mil, det ska inte synas alls på denna sträcka enligt mig men...
Bilen hade gått 8-9000 mil när jag först märkte av detta...

En sak jag tänkt på är att det sitter ett friktionsdrag på husvagnen om det har något med sidleds gung... en tanke..

Ni som har en T22 gamla karossen 2001 har inte haft några tendenser som jag haft med slitage i ytter kanterna på bakdäcken? Just med husvagn?

Jag har nyss haft in den på besiktningen men ska ändå kolla bussningarna då jag byter dämpare o fjädrar då problemet finns och kan vara en orsak.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Har friktionsdrag på min vagn med men har då inte märkt nått slitage på däcken även om kultrycket varit närmare 100 kilo någon gång. Iofs en 2008 som passerat 8 tusen mil.
Daniel Nämnd 070-6298598

Skriv svar