Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
amby
Pay User
Inlägg: 832 Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping
Inlägg
av amby » sön 19 maj 2013, 14:34:57
Då var det dags att plocka ner och serva bilen med lite uppdateringar.
.
Får se om man kan på plats med en Holset turbo
JohanRocker
Inlägg: 1494 Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK
Inlägg
av JohanRocker » sön 19 maj 2013, 17:24:08
Otroligt kul för dig! lycka till
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
amby
Pay User
Inlägg: 832 Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping
Inlägg
av amby » tis 28 maj 2013, 18:50:09
Ser mörkt ut för att få plats med Holset turbon. I alla fall går det inte med mitt de grenrör jag tänk använda.
Undersöker att bygga eget grenrör men vet inte om jag är så sugen på det.
Zerocool
Inlägg: 336 Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden
Inlägg
av Zerocool » tis 28 maj 2013, 20:08:47
Vad är det som gör att det inte får plats? Generatorn får man flytta ner.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
amby
Pay User
Inlägg: 832 Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping
Inlägg
av amby » tis 28 maj 2013, 20:27:25
Hur skulle man flyttaner den?
Sen verkar allt bli tvärt om. Det som var avgassidan blir insugssidan och tvärt om på turbon.
Huven verkar också bli väldigt tajt mot turbon om den ens går att stänga.
Olje filtret är också väldigt tajt men det går fixa med en adapter.
JohanRocker
Inlägg: 1494 Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK
Inlägg
av JohanRocker » ons 29 maj 2013, 12:11:21
Du kör på:) varit på några träffar med bilen ännu?
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
amby
Pay User
Inlägg: 832 Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping
Inlägg
av amby » ons 29 maj 2013, 18:06:52
bara en lokal här i Jönköping. Nu är bilen nerplockad måste göra lite service. Men kommer nog meka på den nästa helg. Saknar bilen. Lånat mammas och pappas v70 inte riktigt lika rolig.
amby
Pay User
Inlägg: 832 Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping
Inlägg
av amby » lör 17 aug 2013, 15:36:09
Så ni är alla remmar och rullar bytta. Lyckades ockås lösa 2 mysterium.
Var den läckte olja och varför det lät som om jag hade en kompressor ibland.
Så om inget oväntat händer så blir det bankörning nästa helg på anderstorp
Riktigt längesen sist.
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641 Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:
Inlägg
av Fnys » tis 20 aug 2013, 10:15:28
Vart läckte den olja ifrån då och varför lät den som om du hade en kompressor ibland?
Hängde felen ihop?
amby
Pay User
Inlägg: 832 Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping
Inlägg
av amby » tis 20 aug 2013, 19:36:44
Det lät som en kompressor för att generator remmen tog i en plastkåpa och oljan verkar kommit från oljefilterhållaren.