Toyota mr2 banbil
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- paninder
- Inlägg: 76
- Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
- Bilmodell: mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota mr2 banbil
Det blev Åstorp ändå. Fick ihop 323 kusar och 400NM.
Laddar dock lite för mycket med orginalturbo, 1,2bar.
Jag vet inte om jag tycker det är särskilt bra.
På söndag blir det premiärträning på Knutstorp. Blir skoj att se vad den går för, bara det inte blir regn. Någon annan som ska dit?
Jag ser fram emot det mycket!
Vi ses kanske där!
//Alex
Laddar dock lite för mycket med orginalturbo, 1,2bar.
Jag vet inte om jag tycker det är särskilt bra.
På söndag blir det premiärträning på Knutstorp. Blir skoj att se vad den går för, bara det inte blir regn. Någon annan som ska dit?
Jag ser fram emot det mycket!
Vi ses kanske där!
//Alex
- paninder
- Inlägg: 76
- Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
- Bilmodell: mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota mr2 banbil
Det blev succé på Knutstorp.. Tills det började regnapaninder skrev:Det blev Åstorp ändå. Fick ihop 323 kusar och 400NM.
Laddar dock lite för mycket med orginalturbo, 1,2bar.
Jag vet inte om jag tycker det är särskilt bra.
På söndag blir det premiärträning på Knutstorp. Blir skoj att se vad den går för, bara det inte blir regn. Någon annan som ska dit?
Jag ser fram emot det mycket!
Vi ses kanske där!
//Alex

Dock trycktes det ut en del olja.. Vad kan det bero på?
Nu är bilen i garaget igen för att fixa bromsarna. Vi ska även fixa ett däck som höll på att krängas av vid en snurrning. Det blev ganska halt

- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: Toyota mr2 banbil
Kan tänka mig att det va ruskigt kul när det va torrt
inte så kul att köra mr2or när det regnar

Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota mr2 banbil
Tryckte den ut olja i vevhusventen?
- paninder
- Inlägg: 76
- Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
- Bilmodell: mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota mr2 banbil
Japp, ut genom vevhusventilationen. Kan det vara så enkelt som att vi hade för mycket olja?
Man blir ju lite orolig. Nu har vi nya CP-kolvar så det borde inte vara det.
Man blir ju lite orolig. Nu har vi nya CP-kolvar så det borde inte vara det.
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota mr2 banbil
Detta är ett väldigt vanligt problem på dessa motorer som pressas till sin gräns på bana.
Får man fråga vilken vevhusventilation du har på bilen?
Är det endast det lilla originalrör på ventilkåpan? Eller har du gjort nått mer?
Nu har jag iofs mer effekt än du. Men och andra sidan pressar jag nog inte bilen lika hårt.
Jag har fått rekommendationer från dom som pressar dessa motorer att ta upp rejäl ventilation.
Framför allt i blocket/sumpen. Då du skapar ett så pass högt tryck där att återrinningen från toppen blir lidande.
Mitt tips är därför att du gör ett hål i sumpen, låt säga minst 20mm, Leder det upp till kannan du använder för att samla vevhusventilationen i.
Samt att du har minst dubbla flödet även från toppen från original. Detta löser problemen för dig.
Får man fråga vilken vevhusventilation du har på bilen?
Är det endast det lilla originalrör på ventilkåpan? Eller har du gjort nått mer?
Nu har jag iofs mer effekt än du. Men och andra sidan pressar jag nog inte bilen lika hårt.
Jag har fått rekommendationer från dom som pressar dessa motorer att ta upp rejäl ventilation.
Framför allt i blocket/sumpen. Då du skapar ett så pass högt tryck där att återrinningen från toppen blir lidande.
Mitt tips är därför att du gör ett hål i sumpen, låt säga minst 20mm, Leder det upp till kannan du använder för att samla vevhusventilationen i.
Samt att du har minst dubbla flödet även från toppen från original. Detta löser problemen för dig.
- paninder
- Inlägg: 76
- Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
- Bilmodell: mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota mr2 banbil
Tack så mycket för infon. Det låter som att det är precis som du säger.Toyspeed skrev:Detta är ett väldigt vanligt problem på dessa motorer som pressas till sin gräns på bana.
Får man fråga vilken vevhusventilation du har på bilen?
Är det endast det lilla originalrör på ventilkåpan? Eller har du gjort nått mer?
Nu har jag iofs mer effekt än du. Men och andra sidan pressar jag nog inte bilen lika hårt.
Jag har fått rekommendationer från dom som pressar dessa motorer att ta upp rejäl ventilation.
Framför allt i blocket/sumpen. Då du skapar ett så pass högt tryck där att återrinningen från toppen blir lidande.
Mitt tips är därför att du gör ett hål i sumpen, låt säga minst 20mm, Leder det upp till kannan du använder för att samla vevhusventilationen i.
Samt att du har minst dubbla flödet även från toppen från original. Detta löser problemen för dig.
Det känns som något vi måste titta på snarast. Kopplar ni det till en behållare/oil catchtank eller det behövs inte efter modifieringen?
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota mr2 banbil
Jag har de kopplat till en catchtank.
Men de blir inte mycket i den om motorn kan ventilera ordentligt.
Beroende på vad du kör för bränsle kan du ju återcirkulera det till sumpen om du vill från catchtanken
Men de blir inte mycket i den om motorn kan ventilera ordentligt.
Beroende på vad du kör för bränsle kan du ju återcirkulera det till sumpen om du vill från catchtanken
- paninder
- Inlägg: 76
- Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
- Bilmodell: mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota mr2 banbil
Ok. Vi kör med Shell V power, så det borde kunna återcirkuleras.
Detta blir helt klart nästa projekt.
Det blir körning på Knutstorp på lördag igen. Någon annan som ska dit?
Vi hoppas att frambromsarna är på plats då.. Kommer spara mycket tid med det förhoppningsvis.
//Alex
Detta blir helt klart nästa projekt.
Det blir körning på Knutstorp på lördag igen. Någon annan som ska dit?
Vi hoppas att frambromsarna är på plats då.. Kommer spara mycket tid med det förhoppningsvis.
//Alex