Hur mycket belastning kan generatorn ta?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Hur mycket belastning kan generatorn ta?

Inlägg av JPH »

Funderar på att montera på extraljus på Celican. Ser att många bilar kör med tre extraljus så det borde ju inte vara några problem, men när börjar det bli för stort effektuttag från generatorn? Tre x 100W + ett slutsteg som slukar en del och kanske annat också. Minns att när jag slog på extraljusen på min Primera (två x 100W) så kändes det som att motorn "gick ner" betydligt, som att den tyckte att "nä, nu blir det jobbigt".
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Hur mycket belastning kan generatorn ta?

Inlägg av PierreW »

Bara o börja räkna ihop Ampere.

35W Xenonkonvertering till extraljusen är ett alternativ. De satserna är så billiga nu för tiden så ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hur mycket belastning kan generatorn ta?

Inlägg av Glenn »

Att motorn går ner i varv tyder mer på kass motorstyrning än generatorn, normalt sett ska motorn kompensera för den extra belastningen helt automagiskt.

Men det är väldigt svårt att svara på, det beror helt på hur väl dimensionerad generatorn var från början, när jag jobabde på ett företag som bland annat monterade taxiutrustning så fick vi på vissa problem med att utrustningen+bilen drog mer ström än generatorn laddade, det löstes på olika sätt, på vissa bilar fansn det en kraftigare generator att beställa, då är det ju enklaste och bästa vägen, på vissa bilar var det inte generatorn utan kabeln mellan generator och batteri som var klen, otroligt märkligt men så var det, då bytte man den eller satte dit en till, och på vissa bilar byggde vi om generatorerna med modern laddningsregulator så dom orkade mer..

Tror inte det är några större problem med ett par hundra watt extra, men att använda xenon istället som pierre är inne på rä ju aldrig fel.

Tror jag gav typ 220:- för xenonkonverteringskitet till min celica, som jag iofs inte har monterat än :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar