Hej! Ny på forumet.
Till problemet.
Min växellåda på en Avensis 1,8 -04 har börjat låta lite illa vid belastning. Ett sorts morrande gnagande ljud som främst hörs på 4-5:an men även de lägre växlarna. Både vid gas och motorbroms. frikopplar man så försvinner ljudet.
Toyota säger att det är två lager på en axel och en platta (som jag inte riktigt vet vad det var, förutom att det blivit något glapp eller liknande ) som ska bytas för ca 13400 kr. + 4900 om kopplingen ska bytas samtidigt.
Det finns nästan ingen begagnad växellåda att få tag på till 1,8. Och de som finns har gått långt och är dyra. Däremot till 2.0 modellerna finns det massor.
Är det ett vanligt fel på denna modell?
Växellåda missljud på Avensis 1,8 -04
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Sponsor
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
Re: Växellåda missljud på Avensis 1,8 -04
Det är ett ganska vanligt fel på dom. Har säkert bytt ett tjugotal. Men jag har bytt lagret med lådan kvar i bilen. Det kräver dock avdragare med smala fingrar och att man är lite mer än medelhändig
Tar ca3h då.

Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Bilmodell: Avensis 1,8
- Årsmodell: 2004
- PostOrt: Uppsala
Ok! det skulle ju göra det hela ganska mycket billigare antar jag! Men hur göra man med den där plattan som de snackade om?Pipedreams skrev:Det är ett ganska vanligt fel på dom. Har säkert bytt ett tjugotal. Men jag har bytt lagret med lådan kvar i bilen. Det kräver dock avdragare med smala fingrar och att man är lite mer än medelhändigTar ca3h då.
Om du vet vad som menas med det.
Är det nåt som måste bytas?
-
- Sponsor
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
Skulle tro att det är plattan som ligger utanför båda lagren och den behöver man absolut inte byta. Detalj 33151D på den här bilden: http://www.toyodiy.com/parts/p_E_2004_T ... _3305.html
Har alltid bara bytt lagret på utgående axeln. Detalj 33321A
Som du ser sitter det en låsring på lagret. Man måste ha en avdragare där klorna går in i det spåret för att kunna dra av det och spåret är ca2mm brett.
Har alltid bara bytt lagret på utgående axeln. Detalj 33321A
Som du ser sitter det en låsring på lagret. Man måste ha en avdragare där klorna går in i det spåret för att kunna dra av det och spåret är ca2mm brett.
Lexus IS300. Brukis
-
- Bilmodell: Avensis 1,8
- Årsmodell: 2004
- PostOrt: Uppsala
Tack för svaret. Jag får kolla runt efter någon firma som kan åtgärda felet, (bil3an) toyota var lite i dyraste laget, och Ludvika är lite långt från Uppsala annars kanske jag kunde leja dig
?
Det kanske finns någon som vet vem man kan vända sig till runt Uppsala?

-
- Bilmodell: avensis
- Årsmodell: 1998
- PostOrt: umeå
- Land (Country): sverige
kjb skrev:Tack för svaret. Jag får kolla runt efter någon firma som kan åtgärda felet, (bil3an) toyota var lite i dyraste laget, och Ludvika är lite långt från Uppsala annars kanske jag kunde leja dig?
Hur gick det med din växellådsrenovering.
Hans