Hej!
Jag har en Toyota Avensis 2001, 1,8 VVTI. Den går väldigt fin men när jag växlar från 1:an till 2:an går det trögt och väldigt trögt ibland. Om jag halvkopplar när jag växlar mellan 1:an till 2:an så går det väldigt fin. Hur ska jag göra? Har ni några lösningar? Förstör man inte växellådan om man halvkopplar när man växlar?
Tack för alla svar.
Växla från 1:an till 2:an
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Toyota Avensis Kombi T25 2.0
- Årsmodell: 2003
Re: Växla från 1:an till 2:an
Ett tips kan väl vara att byta växellådsoljan? Annars är jag novis.
-
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Hej.
Går det tungt stillastående också?
Går det tungt då, så är det nog en växelwire.
Gör det inte det, så skulle jag byta olja.
Använd olja av rätt typ och viskositet, annars kan det bli som du beskriver.
Att "dubbelkoppla" förstör inte lådan.
Tvärtom, så sliter det mindre, om man gör rätt.
Jag brukar göra det med en liten gas, när jag växlar ner till ettan, rullande i lite högre fart.
(Tex, efter sämre väg med tungt släp)
Micke
Går det tungt stillastående också?
Går det tungt då, så är det nog en växelwire.
Gör det inte det, så skulle jag byta olja.
Använd olja av rätt typ och viskositet, annars kan det bli som du beskriver.
Att "dubbelkoppla" förstör inte lådan.
Tvärtom, så sliter det mindre, om man gör rätt.
Jag brukar göra det med en liten gas, när jag växlar ner till ettan, rullande i lite högre fart.
(Tex, efter sämre väg med tungt släp)
Micke
- wobban
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2001
- PostOrt: Linköping
Vilken olja rekommenderas ?
- Neblade
- Ordförande
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
Vad menar du med "halvkoppla"? Menar du att inte trycka ned kopplingen helt utan låta den slira lite under växlingen? Eller menar du att växla i två steg? (det som brukar kallas dubbeltramp = trampa ner, växla ur, släpp upp, trampa ner, växla in).sasoki skrev:Hej!
Jag har en Toyota Avensis 2001, 1,8 VVTI. Den går väldigt fin men när jag växlar från 1:an till 2:an går det trögt och väldigt trögt ibland. Om jag halvkopplar när jag växlar mellan 1:an till 2:an så går det väldigt fin. Hur ska jag göra? Har ni några lösningar? Förstör man inte växellådan om man halvkopplar när man växlar?
Tack för alla svar.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Dubbeltrampa (som Neblade beskriver ovan) är faktiskt mycket bättre för lådan än att använda synkringarna eftersom det inte sliter på dessa, så är det det du gör är det lugnt. Så fick man göra med alla bilar förr innan synkringarna uppfanns.
På tal om synkringar så kan det tänkas ha att göra med att synkringarna mellan 1:an och 2:an börjar bli utslitna. Vill minnas att det var där mammas började bli lite trög (samma modell) när den kröp över 30k-strecket (den levde dock vidare till 38000 mil). Hur långt har din gått? Kan eventuellt avhjälpas något om man byter till en bra olja i växellådan (bara ny olja kan göra underverk om det var länge sen sist, men rätt val av olja kan också göra stor skillnad, jag valde fel olja till min Camry V6 -88, och den gick nästan inte att växla med alls när den var kall om det var under 0 ute).
Sen var den alltid svår att få i ettan på när man rullade mot en stopplikt eller rödljus, ända sen den var ny, men det var nog mer en egenskap än nåt som var fel. Sen blev femman lite trög att få i efter ett tag, men det komma jag efter lite klurande på att det berodde på att det var mammas favoritställe att vila högerhanden på.
Av nyfikenhet: hur är oljeförbrukningen på din? Lyckades du på nån vänster få en som inte dricker olja, eller är motorn bytt på den?
På tal om synkringar så kan det tänkas ha att göra med att synkringarna mellan 1:an och 2:an börjar bli utslitna. Vill minnas att det var där mammas började bli lite trög (samma modell) när den kröp över 30k-strecket (den levde dock vidare till 38000 mil). Hur långt har din gått? Kan eventuellt avhjälpas något om man byter till en bra olja i växellådan (bara ny olja kan göra underverk om det var länge sen sist, men rätt val av olja kan också göra stor skillnad, jag valde fel olja till min Camry V6 -88, och den gick nästan inte att växla med alls när den var kall om det var under 0 ute).
Sen var den alltid svår att få i ettan på när man rullade mot en stopplikt eller rödljus, ända sen den var ny, men det var nog mer en egenskap än nåt som var fel. Sen blev femman lite trög att få i efter ett tag, men det komma jag efter lite klurande på att det berodde på att det var mammas favoritställe att vila högerhanden på.
Av nyfikenhet: hur är oljeförbrukningen på din? Lyckades du på nån vänster få en som inte dricker olja, eller är motorn bytt på den?