Pinnbult till termostatlocket gick av....Corolla -91

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
trasker
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:52:57
Årsmodell: 0

Pinnbult till termostatlocket gick av....Corolla -91

Inlägg av trasker »

Suck!

Har fixat iordning mormors gamla Corolla och är i princip klar, skulle bara byta termomstaten eftersom tempen inte går upp som den ska.

När jag skulle sätta tillbaks "locket" över termostaten och dra fast detta gick så en pinnbult av. Jag tror jag blir galen :cry: Mest troligt har nån tomte dragit dessa som satan tidigare, för jag drog inte alls nått hårt när den gick av.

Den sticker fortfarande ut en bit, så jag tar testat att använda gänglim/gänglåsning (rött) och hoppas på att jag kan limma fast en mutter och bara ta spärrskaftet sedan och dra loss den. Men något säger mig att det inte är så enkelt.

Några idéer. Har en sunkigt garage utan svets och en hyresvärd som springer och säger att jag ska slå av värmeelementet jag ställde dit för att inte frysa ihjäl, så goda råd är dyra.

Vilket håll kan den vara gängad åt?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Pinnbult till termostatlocket gick av....Corolla -91

Inlägg av Glenn »

Varför skulle den vara annat än högergängad ?

Tror inte du lyckas limma fast en mutter, men kommer du inte åt med en liten rörtång eller så ?

..Annars är det ju alltid smidigt att svetsa fast en mutter, men nu skrev du ju att du inte har tillgång till svets så..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
trasker
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:52:57
Årsmodell: 0

Re: Pinnbult till termostatlocket gick av....Corolla -91

Inlägg av trasker »

YES! Det gick med gänglåsning :) Pinnbulten satt iofs inte speciellt hårt men gänglåsning var the shit. Fick härda i ca 18 timmar, efter 24 timmar är det tydligen "genomhärdat" enligt instruktionen.

Nu går Corollan igen :clap:
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Pinnbult till termostatlocket gick av....Corolla -91

Inlägg av Johnny Blade »

Skönt det då.
Annars hade jag nog provat med att såga ett spår i skruven med en bågfil eller något dremelliknande och provat skruva ur den med en skruvmejsel.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar