Ljud när man trampar ner kopplingen MR2 (3 gen.) (W30)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Lillbilen
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 2000
PostOrt: Göteborg

Ljud när man trampar ner kopplingen MR2 (3 gen.) (W30)

Inlägg av Lillbilen »

Hej,

Som nybliven Toyotaägare och ny medlem på detta trevliga forum ställer jag min första fråga.

När jag trampar ner kopplingen på bilen hörs ett ljud. Som Bosse Bildoktorn har lärt oss ska alla ljud härmas och beskrivas. :) Det låter nästan som pyset när man öppnar en termos med skruvkork, fast aningen högre.

Kopplingen verkar ta väldigt bra och fungera väl, men som sagt, oljudet är lite irriterande på min fina söndagsbil.

Några idéer?

Tack på förhand. Hälsar David.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ljud när man trampar ner kopplingen MR2 (3 gen.) (W30)

Inlägg av Glenn »

jag har antagligen samma ljud på min ST205, jag gissar att det är slavcylindern.. men är inte säker.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Lillbilen
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 2000
PostOrt: Göteborg

Inlägg av Lillbilen »

Tack för ditt svar!

Även Bosse Bildoktorn hade svar, något för oss två att testa innan vi börjar riva i våra respektive kopplingar:

Vanliga kopplingsbekymmer

Symtom: Det gnisslar eller piper när du trycker ner eller släpper upp pedalen, men är tyst när pedalen inte rör sig, oavsett om pedalen är uppsläppt eller i botten.

Åtgärd: Spruta lite universalspray (WD40, 5-56, Castrol DVF och så vidare) på pedalens leder. Om detta inte hjälper sprayar du motorrummets synliga kopplingsleder. Om inte det hjälper höjer du volymen på radion" det kostar mer än det smakar att plocka isär kopplingen för detta "kosmetiska" fel.

http://www.aftonbladet.se/bil/bossebild ... 0483121.ab
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Jag ahr smort överallt och det hjälpte inte på min, så jag tänkte plocka loss slavcylindern och titta.

Anledningen att bosse skriver sådär är ju mer att på många (de flesta ?) bilar så är det jobbigt att få bort slavcylindern, man måste
dela motor och låda vilket ganska jobbigt, speciellt på en fwd eller ännu värre 4wd-bil, på S-motorn, (iaf i celican, både 2wd och 4wd) så är dock
slavcylindern löstagbar utifrån (så borde alla bilar vara konstruerade tycker jag då.) så då är det inget stort jobb.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
mickeh
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 0
PostOrt: 71896

Inlägg av mickeh »

Urtrampningslagret?
Skriv svar