Motorn blir ej varm Corolla -92

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
trasker
Årsmodell: 0

Motorn blir ej varm Corolla -92

Inlägg av trasker »

Efter termostatbyte går tempen upp som normalt om bilen står på tomgång länge utan fläkt på men så fort man drar igång den och börjar köra går den ner nästan mot noll.

Nu är det dessutom kallt på allvar utomhus!

Är det mitt fel, har inte luftat kylsystemet efter termostatbyte och påfyllning (ca 1,5 liter) men det antog jag var självreglerande.

Eller vad kan felet vara?
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Motorn blir ej varm Corolla -92

Inlägg av cheetah1 »

Tror du har fått en dålig termostat som sitter fast i öppet läge.
tobo
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping

Inlägg av tobo »

Men det är aldrig fel att kolla luftningen (kör motorn på tomgång med avskruvat påfyllningslock).
trasker

Inlägg av trasker »

Hmm, varmkörde på tomgång typ, och den blev inte varm på slangen som går från botten av kylaren till termostaten. Tempmätaren visade nästan halvvägs, dvs nästan där den ska ligga.

Dock så kryper kylvätskenivån upp och det börjar svämma över om man tar av locket innan man varmkörde.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Om du luftar på det sättet är det fullt normalt att det rinner över lite, men det brukar mer vara bubblor som kommer upp,

men efterssom du inte bygger tryck i kylarsystemet pga avsaknad av lock (vilket det är normalt sett) så ska det inte direkt spruta ut,
isåfall har du nåt annat fel.

Låt den stå på tomgång ett tag med öppet lock, och vänta på termostatöppning.

Ang trasig termostat, var köpte du den ? ..jag skulle personligen inte lita på en billig termostat, efterssom jag vet flera fall där billiga termostater varit både trasiga och öppnat på helt fel temperatur direkt ur lådan.. jag skulle iaf testa den med hjälp av kokande vatten först isåfall.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
trasker

Inlägg av trasker »

OK, tack Glenn, ska kolla termostaten i helgen.

Köpte den på Mekonomen, är det fel på den får jag lämna tillbaks och beställa en hos Toyota.

Tack för hjälpen så långt, sökandet går vidare :)
Skriv svar