Avensis 2010 - VSC system och parkeringsbroms system blinkar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Nikson
Årsmodell: 0
PostOrt: Linköping

Avensis 2010 - VSC system och parkeringsbroms system blinkar

Inlägg av Nikson »

Hejsan!

Under färd på motorväg tändes plötsligt motorlampa & bromslampa. Det blinkar VSC-system & Parkeringsbroms-system i instrumentet. Har felsökt hos Toyota och får felkod på O2 sensorn (P2195). Detta skall vara en lambdasond (?). Är det verkligen möjligt eller någon som har koll eller har haft ett liknande problem? Räcker det med att byta denna sensor/sond? Toyota ahade aldrig sett det felet förut och kunde inte svara 100%-igt. Mvh
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2010 - VSC system och parkeringsbroms system bli

Inlägg av cheetah1 »

På moderna bilar kan alla möjliga lampor tändas för enkla fel, så det är nog fullt möjligt. Vad som låter konstigare isåfall är att en lambdasond går sönder på en så ny bil, men det kanske var ett måndagsex, vad vet jag...
maaats
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: Uleåborg

Re: Avensis 2010 - VSC system och parkeringsbroms system bli

Inlägg av maaats »

Nikson skrev:Hejsan!

Under färd på motorväg tändes plötsligt motorlampa & bromslampa. Det blinkar VSC-system & Parkeringsbroms-system i instrumentet. Har felsökt hos Toyota och får felkod på O2 sensorn (P2195). Detta skall vara en lambdasond (?). Är det verkligen möjligt eller någon som har koll eller har haft ett liknande problem? Räcker det med att byta denna sensor/sond? Toyota ahade aldrig sett det felet förut och kunde inte svara 100%-igt. Mvh
Jag har fått exakt samma fel på min Avensis 2010. Vad var problemet och lösningen i ditt fall?
Skriv svar