Glenn skrev:De flresta hade ju säkert köpt den mindre motorn globalt sett, men att inte ha en större motor att växla upp till ger inte så bra PR och press, självklart vill motorjournalister ha en bil med mer motor, och det ger bättre recensioner osv, och det spiller förstås över på enkalre modeller med.
Sverige är ju ett lite speciellt land då vi inte har skattat på motoreffekt eller volym, vilket alltid gjort det billigt att äga och köpa bilar med stora motorer..
Ja ibland får man känslan av att Toyota tänker för mycket på vad de faktiskt ska få sälja, istället för att bestycka modellerna med alternativ som kunden själv kan välja mellan. På ett sätt kan jag tycka att de gör rätt, men på ett annat är det väldigt trist.
Nu är det här faktiskt den modell som varit roligast i mitt tycke, från Toyota, ända från 2000 till ifjol när GT86 dök upp. Med en liten reservation för att jag varken kört Yaris Turbo, Celica T Sport eller Corolla Compressor. Men de klenare syskonen har inte direkt sprudlat av körglädje iaf.
Glenn skrev:jag tycker den är väldigt opraktisk.. bara två dörrar, jobbigt insteg, oanvändbart baksäte, och tja, bagaget är väl hyfsat (för att vara sportbil) på GT'n men katastrofalt på GT4'an..
Visst, farsans fiero är sju resor värre, där man inte kan ha kylvaror i bagaget osv, men jämfört med tex min 9-5 sedan är det ju en väldigt opraktisk bil

Tycker insteget i Celica T20 är helt OK, inte som i en traditionell sedan naturligtvis, men inte alls besvärligt. Baksätet har jag aldrig åkt i själv, men humm ja lite gnäll har det blivit hos dem som hamnat där. Bagaget med fällda säten är trevligt, fast tröskeln är faktiskt lite irriterande om det är stora skrymmande & även tunga prylar som ska lastas. Är det mer än halva reservhjulet som sticker upp på ST205?
Fiero är lite mer jämförbar med MR2, bagage vid motorn har de numera helt skippat på mk3. Krockskydd & ljuddämpare som fått ta den platsen istället. AW11 är betydligt rymligare att lasta i, men så la dom nog inte så många tankar kring vad som skulle hända vid en ev. kollision när de ritade karossen heller. Var lite mindre tänk på det kring 80-talet!
Saaben vinner den här duellen, den tänker jag inte ens försöka argumentera mot. De har helt enkelt prioriterat bort körglädjen för att ge plats åt det praktiska. Fast jämfört med en pickup eller minibuss är den också rätt så opraktisk
Glenn skrev:
ja, högerstyrt intresserar mej inte.. hatar att köra med ratten på fel sida, och dessutom äts vinsten av att köpa felstyrt upp av att den är svårsåld och värd mindre när man ska sälja.
När jag köpte min ST205 hade jag kunnat ge typ 70k mindre för en högerstyrd bil, men övervägde det knappt.
Man kan ju hitta billigt defekt i tyskland med, men då är det ju smällda bilar och det vill man ju inte ha.
Högerstyrt i ett vänsterstyrt land, nåja, ni förstår. När det finns relativt gott om modeller med ratten på rätt sida, är som sagt lite som att skjuta sig själv i foten. Om det nu inte är på högersida man personligen uppskattar att sitta. Annat med mer ovanliga modeller, som aldrig såldes i vårt land. Små krockade bilar kännas besvärliga att räta upp & få helt återställda, men det kanske är samma besvär med större bilar. Jag undviker gärna bilar som mer liknar russin än ursprunget. Fast som donatorbil för något roligt projekt kan en tysksmälld kärra vara ett gott alternativ.
Din ST205 har fortfarande ett gott värde, jämför mot en högerstyd. Ja du vet ju själv
Glenn skrev:
Tja, alltid bra med en lätt bil, men hellre 205hk på 1300Kg än 140(är det väl?) på 1100Kg enl mej, även om jag inte tvivlar på att det är roligt ändå.
Det är ju som med GT86'an som är en extremt välbalanserad och körglad bil, men man sitter ändå där och stör sej på motorn, inte bara att den saknar effekt, utan också den märkliga effektkurvan.
Jo där går åsikterna isär, som sagt. Men jag har aldrig kört någon Boxster, då det främst är andra anledningar som gjorde att det aldrig var aktuellt. De verkar väga in på strax över 1250kg tom, som minst. Medan den här modellen ligger på 975kg har jag för mig. Så det rör sig ändå minst om ett kvarts ton. 140HK stämmer, ganska enkel & linjär karaktär på maskinen även om jag önskat mer toppeffekt... humm 2ZZ-GE var det tal om ja.
Att effekten i GT86 upplevs som i minsta laget tror jag till störst del beror på det utmärka chassiet. I en sämre bil hade motorn säkert räckt längre. Mellanregistret i boxern hade jag lite svårt för, men på högre varv tyckte jag den levererade. Men det hade varit roligt att testa den bilen med en 2.0 radfyra, lite i samma anda som 2ZZ-GE fast några kusar extra.
Glenn skrev:Jo, har flera kompisar som kör eller har kört porsche, det är ju bra bilar, men det kostar ju också som sagt, även de billigare modellerna. (Anledningen att boxstern är så billig är väl mest för att porschefolket tycker det är en oäkting, ungefär som 924 eller 912 för den delen)
Porsche ska ju kosta lite, det är en del av deras "charm". Folk ska känna att de har råd med utgifterna, för att köra eller äga en. Så jag är ingen Porschemänniska, åtminstone inte än, nya Cayman & Boxster är dock fruktansvärt lyckade. De talas lite lågt om att de ska göra ny "budgetmodell" också, som hamnar lägre i inköpspris. Kan bli spännande, fast säkert inte helt billigt ändå.
Stor nackdel att köpa en modell som fantasterna tittar lite snett ner på också. Även om jag tror att de börjat acceptera dem mer, nu när Porsche faktiskt låter de nya modellerna prestera, utan att direkt vara oroliga över att de ska ta 911-kunder.
Glenn skrev:Fast en boxster utan S och med 2.5l motor hittar man ju lätt under 100k, jag har till och med sett flertalet exemplar under 80k, men oftast ligger dom på 90k och uppåt.
Nu verkar MR2 Mk3 sjunkit en del och man kan hitta dom för 50k och uppåt, men bara för några år sen låg dom på kanske 80k och uppåt, alltså typ samma som boxstern (som verkar ha stått ganska still)
Du får rapportera om hur MR2 Mk3 funkar som vinterbil f.ö, hade annars varit nice att byta upp sej från ST202'an som vinterbil kanske

..jag öär dock skeptisk till bakhjulsdrift på en bruksbil på vintern

De som ligger lägre i pris, åtminstone det lilla jag tittat, verkar oftast ha rullat rätt så långt & även året runt. Två nackdelar som troligen kommer leda till högre utgifter över tid.
MR2 mk3 under rätt säsong, när de flesta säljer, som inte är högerstyrd eller fuffens med brukar ligga mellan 50 & 100 de senaste åren. Närmare 100, än 50, för en med ett inte allt för besudlat förflutet. Busmormor hade haft den här bilen i närmare tre år & kört ca. 300mil under den tiden, köpt genom en Toyota åf av någon som jobbat där om jag förstod det rätt. Sedan har någon mindre begåvad stereoinstallatör bevisligen haft den ett tag också.
Jag var lite sugen på att köra den på vintern, men samvetet sa ifrån. Hade säkert varit roligt, men inte efteråt när vintern satt sina spår. Hade varit tvungen att köpa vinterdäck & montera motorvärmare. Så enklare att damma av Celican. Så den här är undanställd, precis som de tidigare ägarna gjort.
Glenn skrev:Jag hade ju en halv installation i ST202'an när jag köpte den, med en fet pluskabel direkt från batteriet som sen låg urkopplad, men skalad löst i bagageutruymmet.. fint, inte, den kopplades ur omgående

..hade tänkt göra nån bättre stereoinstallation där med, men har inte tagit tag i det.
Musik vill man ju ha om man ska ha bilen till vardags
Jag har f.ö ett par nya 12" basar jag köpte när nån bilsteroeaffär gick i konkurs för många år sen liggandes som jag inte vet vad jag ska göra med, har lite slutsteg och grejer liggandes med, men det känns lite epatraktor att montera sånt i bilen
Väldigt irriterande att hitta sådana lösningar, men det är tur det finns ett fåtal som oss som faktiskt sanerar bilarna från eländet. Jag hade en liknande lösning i min Celica också, fast de hade åtminstone isolerat änden. Fast inte tagit ur säkringen, vilket jag gjorde på en gång.
Mycket man tänker, men som aldrig blir av längre. Haft samma idé till min, men std. högtalarna spelar förvånansvärt ok så det har inte blivit mer än att byta ut huvudenheten.
Drastiskt med dubbla 12" i dagsläget, går att komma så långt med en enkel 8" eller 10". Fast för rätta epakänslan är det inte mycket som slår en fet låda som tar upp 97% av allt bagageutrymme
