Toyota Celica st162 1988 motor stannade tvärt

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
baskerlisa
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1988
PostOrt: Luleå

Toyota Celica st162 1988 motor stannade tvärt

Inlägg av baskerlisa »

Hej.

Jag hade varit ute och kört en längre tid med min celica. Men efter ett tag noterade jag ett knack från motorn som jag inte hört tidigare. Det kom bara vid belastning och vid högre varv. Vid tomgång hördes inget.

Stannade och kollade lite slarvigt oljan (lät den inte rinna ner efter jag stannat motorn) den visade L så jag fyllde på en skvätt. Nu visar den nästan F. Tänker att det är ventilerna som knackar för att de inte får riktigt med olja. Sätter mig i bilen och provstartar, samma sak nu också, samtidigt ser jag att oljetrycket är något lägre än vanligt. Bestämmer mig för att åka 1 km för att köpa mer olja (trodde att det var låg oljenivå). Kör lugnt runt 2000 rpm. Då tvärdör helt plötsligt motorn, som att man släcker en lampa. hjulen låser sig och bilen stannar direkt. Vrider på starten. Ingenting händer, jävlat stum, motorn går inte runt en millimeter. Bogserar hem bilen och kollar oljenivån, den visar fullt.

Oljan + filter är nybytt, mobil 1 och mahle. Förra ägaren säger sig nyligen ha bytt kamremmen. Bilen har gått drygt 28000 mil.

Vad kan ha hänt med min motor? Vevlagerras? Kan kamremmen ha gått av? Vad kan jag göra?

Hjälp uppskattas.

MVH Eric
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota Celica st162 1988 motor stannade tvärt

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Mycket tråkigt.

Låter som om den skurit riktigt ordentligt.

Ett kamremsbrott låter superbrutalt ett par sekunder, men motorn fastnar vanligen inte.
Kompressionen försvinner oftast pga hål i kolvar och/eller "ventilsallad".
Startmotorn går då lätt, med lite oväsen.
Brukar inte ta tvärstopp på bil i rörelse.

Den kan ha varmnypt också.
Överhettad motor brukar knacka/spika vid belastning.
Kollade du motortemp?

Kylvätskeläckage, topplockspackningen eller havererad vattenpump i så fall.

Oavsett....
Motorbyte eller skroten är det som gäller, tyvärr.

Micke.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Celica st162 1988 motor stannade tvärt

Inlägg av Neblade »

Beroende på vad som har hänt och orsakat problemet så kan det ju gå att renovera också. Men det blir antagligen dyrare och mer jobb än att köpa en fungerande motor på skroten att byta till. Tänk på att det är lite skillnad på motorerna från -86-87 och 88-89 (utlopp för EGR ventil mm). De går att montera men det finns små skillnader.

Låter ju som det skurit i något lager, kan det vara vid en av kamaxlarna?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar