Kamremsbyte mr2 3s-gte gen1

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
AntonL
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 23 jan 2013, 21:04:42
Bilmodell: Mr2 Turbo JDM
Årsmodell: 1990
PostOrt: Gotland

Kamremsbyte mr2 3s-gte gen1

Inlägg av AntonL »

Hej!

Jag har försökt suttit och läst mig till service intervallerna på kamremsbyten men hittar inga kloka resultat.

Jag har en nyinköpt mr2 med import 3sgte -90 som står 10000 mil på mätaren (tror dock att den gått längre) men ägaren innan mig har bara kört 1500 mil på 6 år och på den tiden har den inte varit bytt.

Så jag undrar, tycker ni det är dags att byta den? ska gå ut och kolla hur fräsch den är men tänker nog för att va säker byta den ändå.

jag läste att det är lite bök om man ska börja renovera på den sidan, Så har ni några tips hur man enklast gör det?

Och sen har jag läst att man ska byta alla spännrullar och vattenpump och hela fadderullan, Är detta nödvändigt?

Mvh Anton :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kamremsbyte mr2 3s-gte gen1

Inlägg av Glenn »

Det finns både mil och tidsintervall, men jag har dom inte i huvudet, PERSONLIGEn tycker jag dock milen är vikigare än tiden, men båda "bör" ju följas, å andra sidan tar inte ventilerna i vid haveri så det är ju inte katastrof om den går av.

Toyota byter enbart kamremmen om du lämnar in bilen, när jag lät toyota byta på min ST205 så bad jag specifikt att dom skulle byta spännare och rulle med då det kostade typ en femhundring extra eller så.. Vattenpumpen är det ju bra att byta också, men då springer kostnaden iväg så det är ju en kostnadsfråg.

Byter man själv kanske inte kostnaden blir så mycket högre iofs, men på verkstad så kostar det rejält mycket mer pga den ökade tidsåtgången med tömning och fyllning och provtryckning (om dom nu gör det) av kylsystemet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
AntonL
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 23 jan 2013, 21:04:42
Bilmodell: Mr2 Turbo JDM
Årsmodell: 1990
PostOrt: Gotland

Re: Kamremsbyte mr2 3s-gte gen1

Inlägg av AntonL »

Okej! dom siffrorna (som jag tror det handlar om) är 10000 mil alt. 6 år.. men det är vad toyota standard är också..
Nej det är tur, men jag tänkte att det är inte värt att chansa :)

Okej! nej jag hade tänkt och göra det själv, men om dom gör det så borde det ju egentligen vara lungt..

Det måste ju vara någon här som har gjort det själv och vet hur jobbigt det är? :) jag har tillgång till lyft så jag kommer inte behöva ligga på marken och kräla!

jag har hittat lite kitt på ebay som jag undrar är dugliga.

http://www.ebay.com/itm/91-95-2-0L-Toyo ... 4f&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/91-95-2-0L-Toyo ... fb&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/Timing-Belt-Kit ... 18&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/OEM-Toyota-Timi ... 9c&vxp=mtr

är det någon av dessa som är någonting att ha? :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kamremsbyte mr2 3s-gte gen1

Inlägg av Glenn »

Det där sista är ju toyota originalgrejer, så det borde ju inte vara några problem, vad det gäller kamrem skulle jag enbart satsa på antingen original eller nåt stort bra märke, övriga delar.. tja.. vågar man chansa ? :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Kamremsbyte mr2 3s-gte gen1

Inlägg av Dale »

Brukar tänka hur lång tid tar denna pryl å byta. Tar det lång tid och är bökigt så tycker jag det är bättre med orginalprylar. Till exempel skulle jag aldrig byta ett lager från en lågprisbutik oavsett hur mycket garanti dom ger. Oj tappade du hjulet, vevlagret skar eller kan du inte växla? Här får du ett nytt!

Fast om man gillar att skruva så. :-/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
AntonL
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 23 jan 2013, 21:04:42
Bilmodell: Mr2 Turbo JDM
Årsmodell: 1990
PostOrt: Gotland

Re: Kamremsbyte mr2 3s-gte gen1

Inlägg av AntonL »

Nej det är sant.. inte så jäkla kul om det blir nån ful skada av det heller :) isåfall är det bara en av dom två dyra som är alternativ :)

blir en jäkla tull från usa bara.. men hittade inget bra kitt inom eu.. undra hur mycket ett sånt kitt skulle gå på hos oem toyotahandlare?
Skriv svar