Hej forumet,
Sitter här och har problem med min kära Carina från -97. Har fått en ombesiktning på en icke fungerade vindrutespolare. Trodde först att det var spolarmotorn, med efter att ha kopplat den direkt på batteriet visar det sig att den fungerar alldeles utmärkt. Såg heller inget ärg i kontakterna.
1. Spolaren till bakrutan får ström och fungerar.
2. Spolaren till framrutan får ingen ström, men fungerar när den kopplas direkt på batteri.
3. Inget fel på pumpmotorerna.
4. Vid en genomgång av säkringarna visar det sig att alla är hela.
Finns det ett relä till spolarpumpen?
Var, under kablarnas gång till spaken vid ratten, kan det ha brustit?
Har ni några andra idéer?
Tacksam för hjälp!
/David
Vindrutespolare som inte får någon ström.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: sön 29 dec 2013, 16:14:59
- Bilmodell: Toyota Carina
- Årsmodell: 1997
- PostOrt: Sverige
- Land (Country): Sverige
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Vindrutespolare som inte får någon ström.
Försök få tag i ett elschema så kan du mäta dej fram, plus att du ser om det är nåt relä inblandat.
I värsta fall borde du kunna köpa en kopia av det hos din lokala toyotaverkstad ?
I värsta fall borde du kunna köpa en kopia av det hos din lokala toyotaverkstad ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Vindrutespolare som inte får någon ström.
Tjena.
På de flesta bilar ligger spänning på pumpen konstant med tändning på.
Brytaren inne styr minus. Brukar inte vara relä till vindrutespolningen.
Sannolikt är det en säkring.
Här är felsökningstips:
Ta ett instrument (har du inget så köp ett billigt. Ca100kr) och mät om det är spänning på ena polen i kontaktstycket till pumpen. Mät från en pol i taget till jord, dvs metall i kontakt med karrossen. Ingen rostig metall. Skrapa lite för god kontakt. Bästa är direkt till batteri minus, om sladden räcker.
Finns ingen spänning, så låt en medhjälpare aktivera spolningen, och se om det händer nåt då, ifall pumpen är plusstyrd.
Finns fortfarande ingen spänning, så ligger felet i matningen. Dvs säkring, relä, kabelbrott mm.
Finns spänning så mät så här:
Ställ om instrumentet till "ohm". (U upp och ner)
Mät på samma sätt som nyss till kontakten som INTE hade spänning,, och kolla om du får utslag på instrumentet när en medhjälpare aktiverar spolningen i kupen,
Får du utslag när brytaren aktiveras är inte felet där.
Då ligger felet i strömmatningen, eller pumpen i alla fall.
Micke.
På de flesta bilar ligger spänning på pumpen konstant med tändning på.
Brytaren inne styr minus. Brukar inte vara relä till vindrutespolningen.
Sannolikt är det en säkring.
Här är felsökningstips:
Ta ett instrument (har du inget så köp ett billigt. Ca100kr) och mät om det är spänning på ena polen i kontaktstycket till pumpen. Mät från en pol i taget till jord, dvs metall i kontakt med karrossen. Ingen rostig metall. Skrapa lite för god kontakt. Bästa är direkt till batteri minus, om sladden räcker.
Finns ingen spänning, så låt en medhjälpare aktivera spolningen, och se om det händer nåt då, ifall pumpen är plusstyrd.
Finns fortfarande ingen spänning, så ligger felet i matningen. Dvs säkring, relä, kabelbrott mm.
Finns spänning så mät så här:
Ställ om instrumentet till "ohm". (U upp och ner)
Mät på samma sätt som nyss till kontakten som INTE hade spänning,, och kolla om du får utslag på instrumentet när en medhjälpare aktiverar spolningen i kupen,
Får du utslag när brytaren aktiveras är inte felet där.
Då ligger felet i strömmatningen, eller pumpen i alla fall.
Micke.