Låg motortemperatur Avensis diesel

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
patrikhj
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: Luleå

Låg motortemperatur Avensis diesel

Inlägg av patrikhj »

Hej,

jag har en Avensis diesel 2006 177 hk. Senaste tiden har motortemperaturen varit i stort sett noll, efter 2 mils körning är den på kl 6 dvs rakt ner, efter 3 mil på kl 5 alltså knappt någon förbättring sen blir den ej varmare. Värmen i kupén är även den mycket dålig. Hade in den på verkstan i dag och de bytte termostat men det blev tyvärr ingen skillnad. Förbrukningen av diesel upplever jag är högre än den borde vara ca 0,85 liter milen vanlig körning. Någon som har en aning om vad felet kan vara?

Med vänlig hälsning Patrik
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Låg motortemperatur Avensis diesel

Inlägg av cheetah1 »

Är det inte tillsatsvärmare på dom där? Isåfall borde det vara den som inte går. Är det inte det vet jag inte om dom inte brukar hålla dålig temp när det är riktigt kallt ute. Har ni inte typ 30-40 minus där uppe nu?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Lite min tanke också om värmaren där.
Är det knapp till värmaren på Avensis, kommer inte ihåg detta, men har för mig det.
Rätt lätt då o märka om den går eller inte då de borde höras utanför bilen när den väser.
Den borde gå att köra enbart med tändningen påslagen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
patrikhj

Inlägg av patrikhj »

Tack för svaren, ang tilläggsvärmare har jag ingen aning, hur vet man om det finns på bilen? Har en eftermonterad dieselvärmare Webasto men den verkar inte fungera så bra, den värmer inte kup'en i alla fall.

Mvh Patrik
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

patrikhj skrev:Tack för svaren, ang tilläggsvärmare har jag ingen aning, hur vet man om det finns på bilen? Har en eftermonterad dieselvärmare Webasto men den verkar inte fungera så bra, den värmer inte kup'en i alla fall.

Mvh Patrik
Och du har såklart läst instruktionsbok till både bil och Webaston hur grejerna fungerar och vilka knappar som finns att trycka på ;)

En orange lampa på knappen ska lysa när tillsatsvärmaren är igång, knappen sitter till vänster om ratten.
På Avensis går värmaren på Diesel, på Corolla Verso är det en form av induktionsvärmare som hjälper till att värma upp kylarvattnet när motorn är kall.

Bild
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Webasto? Sitter en Ebersprächer i min. Klisterlapp under huven. Har en Webasto fjärrstart till min Ebersprächer som jag drar igång en kvart innan jag startar bilen. Är det under nollan rekommenderas att man kör värmaren för det är just ingen spillvärme från dieselmotorn. Vad har du för yttertemperaturer ikring dig? Är det kallt blir motorn aldrig varm utan tillsatsvärmaren.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Ja, den går väl automatiskt som tillsats under färd annars, sen kan man köpa till sats för att köra den som P-värmare också.

"Funkar inge vidare" låter för mig som att den inte går alls, för den ska ge runt 4-5 kW, vilket borde ha din bil omvandlad till tropiskt klimat inom 20-30 minuter i det bistraste av vinterväder. En normal kupévärmare brukar ligga på 1-2 kW, och där brukar det inte gå att gå in i bilen om den har gått mer än ett par timmar.

Edit: Det är förresten inget r mitt i Eberspächer. ;) http://www.eberspaecher.se/
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Ja, den går väl automatiskt som tillsats under färd annars, sen kan man köpa till sats för att köra den som P-värmare också.
Inte automatisk vad jag minns, utan man måste alltså trycka in den knappen för att den ska gå. Inte alla som vet att det ens finns,
speciellt om man köpt bilen privat och inte fått info från nån säljare.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Värmaren är manuell. Med knappen intryckt till vänster om ratten så går den när "tändningen" är på. Pumpar på bra med 5,5 kW annars men kör man den utan att köra motorn så drar kupefläkten massor av ström så har man otur kan man dra ur batteriet. Fjärrstarten jag har är timerstyrd så den har jag ställt på max 40 minuter sen slår den av.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
patrikhj

Inlägg av patrikhj »

Hej och tack för erat engagemang. Tempmätaren går nu upp till ca kl 4 och ibland lite till. Jag har tillsatsvärmaren intryckt (den på bilden några inlägg upp i tråden). Dock är det så att när jag saktar ner och tex stannar vid ett stopljus så sjunker motortemperaturen markant och det kommer helt plötsligt mycket kallare luft in i kupèn. Blir tyvärr inte klok på vad felet kan vara. Kan det vara så att tilläggsvärmaren inte fungerar, hur kollar jag det?

Med vänlig hälsning Patrik
Skriv svar