Felkod P0420 Avensis Verso 2002 airbagfråga

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mattismarkus
Bilmodell: toyota avensis verso
Årsmodell: 2002
PostOrt: mattisudden
Land (Country): sverige

Felkod P0420 Avensis Verso 2002 airbagfråga

Inlägg av mattismarkus »

hej ny här på forumet, har läst en hel del om den här felkoden och den verkar vara rätt så vanligt fel på toyota bilar..

men nollade felkoden och har kört nästan 50 mil efter det och den har inte tänts än
men om jag fattat det rätt så är det kattbyte som gäller även fast avgasvärderna är ok på bes.

kollade pris och en original kostar ca 7000kr (billigare än jag trodde iaf)

men då till min fråga, funkar det att fuska med en sk cel fix på nedre lambdasonden?

Sen en fråga till, är det nån som kopplat bort passagerarairbagen fram?

Med vänlig hälsning, markus Jokkmokk
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Felkod P0420 Avensis Verso 2002 airbagfråga

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Jag fick en datauppdatering som fixade problemt med P0420 och P0430. (Karalysatorn)

Endast ny programvara i databoxen, inget annat.

Kostade ca 800kr.

Funkat i 3000 mil nu.

Micke.
mattismarkus

Inlägg av mattismarkus »

hej jag var o kollade upp det, och jag hade senaste programvaran..
men jag misstänker att inte katten gillar kortkörningar så mkt.

en ny gick på ca 7000kr ink moms
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Jaa, plus montering är väl det, sen sitter väl lambdasonderna i katten, och det är inte alltid dom går att lossa utan att ha sönder, så du bör ha en reservbudget innan du gör katbyte. Tror dom skulle ha 10k för montering, och sen 2000 per trasig lambdasond.

När jag fick samma problem bytte jag in min på en icke-Toyotahandlare, och berättade bara vad katten kostade och drog av det. ;)
mattismarkus

Inlägg av mattismarkus »

cheetah1 skrev:Jaa, plus montering är väl det, sen sitter väl lambdasonderna i katten, och det är inte alltid dom går att lossa utan att ha sönder, så du bör ha en reservbudget innan du gör katbyte. Tror dom skulle ha 10k för montering, och sen 2000 per trasig lambdasond.

När jag fick samma problem bytte jag in min på en icke-Toyotahandlare, och berättade bara vad katten kostade och drog av det. ;)
har bytt en lambdasond redan, gick hyfsat lätt faktiskt.
men katten byter jag själv, men den kanske funkar ett tag nu då man kört långkörning, men är gode sugen på att byta bort den.

har vart ganska mkt strul med den, fast den bara har gått 17800 mil ..

men det borde gå att montera en cel fix på dom nedre lambda sonderna, då blir den inte lika känslig mot kattreningen.
nån som testat det?

Med vänlig hälsning, markus
Skriv svar