Kopplings problem!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
tomelmer
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2003
PostOrt: Växjö

Kopplings problem!

Inlägg av tomelmer »

Hej

Jag har problem med att kopplingen slirar när jag accelererar på tvåans och treans växel med fullgas.
Dock bara ibland och det går inte se något speciellt mönster gällande värme/kyla eller liknande.

Det är en Corolla Kombi -04 och den har gått 15000 mil.

Har fått ett väldigt bra pris på ett kopplingsbyte, Men finns det något annat som kan spöka? (Cylindrar, vätskor, läckage?) som jag kan undersöka innan jag lämnar iväg den för byta av kopplingen?

Mvh
Tom
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Kopplings problem!

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Visst kan slavcylindern kärva.
Även huvudcylindern kan spöka givetvis.

Oljeläck är inte uteslutet, men då brukar den rycka när man ska igång.
Sådant läck skulle synas under motorn och vara konstant.

Testa kopplingen, genom att gasa fullgas på hög växel (typ 4an i 50 - 60km/h och koppla ur och släpp kopplingen snabbt. Det ska ta ner varvet på motor direkt med ett ryck om kopplingen är ok.
Slirar den så är den kass.

Sannolikt är dock kopplingen slut.
Lite tidigt med 15000mil.

Har den dragit tunga släp med klåparförare eller ägts av äldre person med dålig hörsel, så är det förklaringen.

Rätt körd klarar normalbilen 25 - 30.000 mil på orginalkopplingen.

Utom Hyundai Santa Fe tex, som har konstruktionsfel på orginalkoppling/svänghjul.

Micke.
tomelmer
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2003
PostOrt: Växjö

Inlägg av tomelmer »

Ok, jag har ägt bilen de senaste 10k milen. Inga tunga släp eller dylikt, jag motorbromsar iofs gärna men inget extremt.

Kopplingen har fungerat perfekt de senaste dagarna trots att jag har försökt provocera den. Ska testa släppa uppkopplingen som du beskrev och se vad som händer..

/Tom
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Att motorbromsa med kopplingen uppe sliter inte koppling alls.

Men du har rätt också.
Det många har som ovana, är att växla ner till tex tvåan i 50 - 60 km/h och låååååångsamt släppa upp kopplingen.
Då "bromsar" man med kopplingen och det sliter på den, helt i onödan.

Det räcker att släppa gasen och motorbromsa lite lägre innan korsningen, med befintlig växel, och sen med fotbromsen. De flesta bromsproblem, består av att den används för LITE, och bromsservice kostar bråkdel av kopplingsbyte.

Sen kan man ju givetvis inte jämföraen bil med 15k med uteslutande stadstrafik med en mef 15k landsväg.
Där är det skillnad på livslängd i mil på koppling.

Micke.
Skriv svar