Problem med Supran

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Nauwa
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1992
PostOrt: Gävle
Land (Country): Sverige

Problem med Supran

Inlägg av Nauwa »

Hej! Mattias heter jag.
Jo, jag har nyligen köpt en Toyota Supra mk3 -92.
Som nu har börjat krångla.

På vägen till verkstaden för att byta olja och filter så började motorlampan blinka och lysa, och bilen började gå hackigt och tillslut så dog motorn.
Läste av felkoderna och det blev 31 och 34.
Luftmassemätaren och turbotryck hög/låg.

Med bilen fick jag en extra luftmassemätare som jag också provat men problemet kvarstår.
På tomgång så går den, men inte stabilt.

Dessutom så blåröker den en del nu (gjorde inte när jag köpte den för 6 dagar sedan) och vid kontroll av insuget så är det olja i röret/slangen och även i turbons inlopp.
Jag tycker inte att detta borde påverka felkoden för luftmassemätaren och den dåliga gången på motorn, men jag känner mig väldigt osäker eftersom jag aldrig haft någon liknande bil.

Är det någon som känner igen problemen, eller kan ge något tips hur jag ska gå till väga?

Edit* Det är 7M-GTE motorn som sitter på, 3.0liters
Användarens profilbild
amby
Pay User
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping

Re: Problem med Supran

Inlägg av amby »

Olja i insuget borde bero på att turbon är kass. Har du kollat in turbon?
Kör du original tryck eller har du höjt de?
Nauwa
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1992
PostOrt: Gävle

Re: Problem med Supran

Inlägg av Nauwa »

Enligt förra ägaren skulle turbotrycket vara på 0,7. Kan inte känna något axiellt glapp i turbon, radiellt glappar det lite.
Det känns som att den snurrar som den ska om man spinner den för hand.
Har inte kollat avgassidan dock utan bara insugssidan på turbon.
Skriv svar