Problem med växel ett och två - avensis 2013 2.0d

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Infekterad
Bilmodell: Avensis 2.0 d-4d
Årsmodell: 2013
PostOrt: Örebro

Problem med växel ett och två - avensis 2013 2.0d

Inlägg av Infekterad »

Köpte precis en avensis från 2013. Lade märke till att det känns lite trögt att få i ettan och tvåan imellanåt. Speciellt om jag växlar ner inför rondell eller för att stanna. Är ettan väl I så kan jag vid stillastående, gå mellan samtliga växlar och sen tillbaka till ettan smidigt som smör.
Min toyota lancer från 2004 har problem vid kallstart att få i backen och ettan men den har gått 20.000mil.
Känns tråkigt att det går trögt på en bil från 2013 med 1.600 mil på mätaren.
Är totalt okunnig och ointresserad av bilar tyvärr men är detta vanligt förekommande eller något jag borde kolla upp? Har ju nybilsgaranti fortfarande plus att jag köpte den för tre dagar sedan på toyota.

Tacksam för svar
Mvh Robert
Pipedreams
Sponsor
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan

Re: Problem med växel ett och två - avensis 2013 2.0d

Inlägg av Pipedreams »

I vilka hastigheter försöker du lägga i respektive växel? Nedväxling med för hög fart är tufft för synkringarna. Ettan bör man bara lägga i vid gångfart, tvåan runt ca40, annars får man räkna med ökat slitage på synkringarna.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar