Mr2 gti går dåligt.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Prankster
Pay User
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige

Mr2 gti går dåligt.

Inlägg av Prankster »

Tjenare!

Har råkat köpa mig en mr2 gti -91 billigt som jag tänkte göra en trevlig liten busbil/sommarglidare av.

Bilen har stått sen 2009 och enda fel jag visste om (förutom rostiga trösklar o kass handbroms, båda fixat nu) var en frostsprängd generator, vilken böts rätt raskt o bilen startade o gick rätt bra.

Men nu när det var tänkt att besiktiga den så har den börjat klabba mer o mer o gå allt mellan halvtaskigt o riktigt dåligt.

Symptom:
-Ingen tomgång kall samt missar på låga varv.
-Lätt orolig tomgång alt. usel tomgång (500rpm o missar o grejjar) varm.
-Tvekar/dör vid jämn fart/jämn gas, men funkar bra om man spettar på lite.
-Ryckig/hoppig vid jämn fart ibland.
-Kass avgasvärden, men det verkar som defekt katt.

Jobbar förvisso som toyota mek och har hållt på mycket med felsökningar, men jobbat sen 2007 och helt ärligt, 3s-ge motorer är ju inte dom vanligaste på verkstan längre samt dom brukar ju alltid bara funka, därför tänkte jag slänga ut mina frågor o funderingar här, innan jag börjar vansinnes byta grejjer på den, nån kanske känner igen symptom listan.

-Tändspole? Upplever även att den funkade ok en relativt varm o solig kväll men sämre när den stått ute i regnet en natt, vilket för min del låter som tändspolen, även tvekan o ryckig känns som de skulle kunna hänga ihop.
-Fördelarlock? Haft bort locket och de lossnar oxid bitar från elektroderna, kan aldrig vara bra, samt att man ser slitagegropar på dom...
-Gammal bensin (halvtank från 2009+10 liter fräsch e85) men känns som den borde gå dåligt hela tiden då?

Tycker mr2/celica rävarna det känns vettigt o byta tänddelar på känn, (spole, lock, kablar o stift) eller låter det som nått annat spökar för mig? Får väl även plocka isär tomgångsmotorn o göra rent den misstänker jag.

Sitter på komplett verkstadsmanual o allt så finns ju möjligheter att felsöka allt "rätt" väg, men tänkte höra med den samlade eliten här först om nån haft samma problem och löst det först, finns ju många här inne som har hållt på avsevärt många timmar med dom här maskinerna! :thumbup:

*ursäkta att det vart mycket text, dålig på att bara skriva lite :wtf: *
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Re: Mr2 gti går dåligt.

Inlägg av Glenn »

Kablarna är väl ett halvvanligt fel, men då brukar det ju vara ganska tydliga misständningar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Prankster
Pay User
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga

Re: Mr2 gti går dåligt.

Inlägg av Prankster »

Tack för svaret!

Får börja byta lite tänddelar då o se vad som hjälper! :D
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Skriv svar