växellådsbyte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cudor
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 14 jul 2014, 16:05:39
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1996
PostOrt: 77160

växellådsbyte

Inlägg av cudor »

hej. Jag har en Corolla -96 1,3 , växellådan har gjort sitt. Nu undrar jag, passar lådor från 95 1,6 tex.? Eller måste det vara samma årsmodell osv?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: växellådsbyte

Inlägg av Johnny Blade »

Det lär vara från en 1.3(E-motor).1.6 är en annan motorfamilj (A-motor).
Jag hade satsat på en 6-växlad från en G6.
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Toyota ... OEM-4E_FE/
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: växellådsbyte

Inlägg av Glenn »

Om 96'orna är helbilsgodkända (96 var vissa bilar det, från 98 är alla det) så får man ju inte byta typ av växellåda egentligen, fast sannolikheten att nån upptäcker det är väl minimal..

(Sen tycker jag iofs inte att sex växlar är en fördel, snarare en nackdel, förutsatt att sexan inte är högre än femman är på den femväxlade lådan, ofta är ju så inte fallet tyvärr.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: växellådsbyte

Inlägg av Johnny Blade »

På G6R ska man iaf få ner varven med 500v/m.Så SKA jag göra på min 96'a när det lider.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: växellådsbyte

Inlägg av Glenn »

Ja, ligger den högre är det ju absolut värt det, jag tycker bilar i allmänhet är för lågt växlade, speciellt sexväxlade.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: växellådsbyte

Inlägg av Johnny Blade »

Vill man vara säker på att det passar utan krångel med fästen,växlar och hastighetsmätare så ska det iaf vara från en 93-97.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: växellådsbyte

Inlägg av Muda »

Växelwirarna passar ju däremot inte bolt on...
Skriv svar