Toyota Auris - får ej in backen

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
macev
Årsmodell: 0
PostOrt: haninge

Toyota Auris - får ej in backen

Inlägg av macev »

Har en Auris 2012, då o då händer det att man inte kan lägga in backen. När detta inträffar så måste man lägga in tex ettan och sedan backen för att få in backen. När jag ringde toyota sa de att detta var vanligt på toyota som inte har backspärr. Min bil har backspärr, detta borde väl vara något de fixar på nybilsgarantin?

Någon som varit med om liknande problem?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Toyota Auris - får ej in backen

Inlägg av PierreW »

macev skrev:Har en Auris 2012, då o då händer det att man inte kan lägga in backen. När detta inträffar så måste man lägga in tex ettan och sedan backen för att få in backen. När jag ringde toyota sa de att detta var vanligt på toyota som inte har backspärr. Min bil har backspärr, detta borde väl vara något de fixar på nybilsgarantin?

Hej, vad har du för tidigare erfarenhet av bilar och bilkörning med manuell låda?
Är inte helt ovanligt att en växellåda uppför sig på de viset då backväxeln på i princip alla bilar är osynkroniserad.
Jag känner bara till några Volvo och Ford modeller som har synkroniserad back, då kan kan man rulla framåt och ändå lägga i backen utan skrap. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
macev
Årsmodell: 0
PostOrt: haninge

Inlägg av macev »

PierreW skrev:
macev skrev:Har en Auris 2012, då o då händer det att man inte kan lägga in backen. När detta inträffar så måste man lägga in tex ettan och sedan backen för att få in backen. När jag ringde toyota sa de att detta var vanligt på toyota som inte har backspärr. Min bil har backspärr, detta borde väl vara något de fixar på nybilsgarantin?

Hej, vad har du för tidigare erfarenhet av bilar och bilkörning med manuell låda?
Är inte helt ovanligt att en växellåda uppför sig på de viset då backväxeln på i princip alla bilar är osynkroniserad.
Jag känner bara till några Volvo och Ford modeller som har synkroniserad back, då kan kan man rulla framåt och ändå lägga i backen utan skrap. ;)
Har aldrig varit med om något liknande förut, detta problem uppkom efter att vi haft bilen i ca 1.5 år. Hade ej problem förut.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Inlägg av Neblade »

Räcker det inte med att släppa upp och trycka ner koppling igen (utan växel) och sen lägga i backen?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Fnys »

Jag finner det här som mera "naturligt" då jag haft detta problem på båda mina två bilar (mazda 323, toyota celica) samt lite andra bilar som jag kört. Brukar göra som Neblade tipsar om och släppa upp och sen trycka ner kopplingen igen (utan växel) och sen försöka lägga i backen igen.

...kanske inte något svar eller hjälp på din fråga dock :-|
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar