Corolla -99 svårstartad!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bikerrog
Bilmodell: Corolla 1,3
Årsmodell: 1998
PostOrt: Bredared
Land (Country): sweden

Corolla -99 svårstartad!

Inlägg av bikerrog »

Hejsan!

Jag har ända sedan jag köpte toyotan haft problem med att motorlampan tänds ibland sen brukar den släckas efter ett tag.
Tomgången har även med tiden blivit svajig, samt att den rycker lite vid gaspådrag från lägre varv. Jag ville bara nämna detta som bakgrund, men tror inte detta har med mitt nuvarande problem att göra.

Det är en 4A-FE 1,3liters motor som gått drygt 24000mil.

Den har under de senaste månaderna varit svårstartad. De sista veckorna har det blivit värre o värre.
Tidigare när detta problem började kunde bilen starta perfekt flera dagar i rad och nästa dag så svårstartad igen.

Nu kan det behövas ett tiotal startförsök innan motorn tänder, brukar vila batteriet lite mellan startförsöken. I början finns inte tillstymelse till tändning.
När motorn väl tänder går den riktigt illa, den går inte på alla cylindrar låter det som, samt att den bluddrar/kväver sig då man gasar. Det kan även smälla, misstända.
Efter att ha "gasat" upp den lite så går den sen normalt igen.

Detta är väldigt frustrerande så jag hoppas att det finns något kunnig här som har tips som kan hjälpa mig finna felorsaken.

Jag förmodar att jag har ett DLC1 (diagnosuttag) i bilen sitter i motorrummet. Stämmer det?

Tack på förhand!

Mvh Bikerrog
tomme
Bilmodell: corolla 98

Re: Corolla -99 svårstartad!

Inlägg av tomme »

Jag har en likadan kärra med liten motor, men har trots 25000 körda inte haft detta problem ännu. De gånger jag fått småryckningar har det varit fel på en tändkabel. Rent spontant i ditt fall så verkar det vara ett elfel a la tändkablar eller motorstyrning, typ lambdasond. Har du otur så kan det ju vara bägge. :wtf: Hur reagerar den när den är varmkörd ? Diagnosuttaget hänger lite löst strax bakom batteriet och liknar en scartkontakt till tv:n.
Tidigare hade jag en FORD och den var fruktansvärt svår att starta i fuktigt väder men torkade jag av tändkablarna och fördelaren med en trasa så gick den igång. Den blev dock stulen i mitten på 80-talet så där försvann problemet definitivt.. :mrgreen:
bikerrog

Inlägg av bikerrog »

Tack för svar Tomme... :)

Alltså den går normalt när den väl startat och bluddrat färdigt så att säga. Hmm nu de sista 2 dagarna har den startat normalt igen trots fukten ute. Hoppas att någon har mer tips om detta problemet.

//Bikerrog
bikerrog

Inlägg av bikerrog »

Är det verkligen ingen kunnig på det här forumet som har lite tips kring mitt problem? :)
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Få felkoderna utlästa.
Motorlampan har lyst.
Då finns det.

Annars kommer ingen någonstans.

Låter inte som bränsleproblem dock.