Ägnade en helg åt att rostskydda Yarisen, allt som oftast en bra investering:

Torsdag: Tvätt av bilen både ut och invändigt, även högtrycksspolning av underredet
Torsdag kväll - lördag kväll: Torktid inomhus ca 20C°
Lördag kväll: Borsta/slipa/blåsa med tryckluft på underredet, torka rent med silikonborttagning, applicering av rostomvandlare samt ett lager tunnflytande rostskyddsmedel
Söndag: Ytterliggare ett lager tunnflytande och sedan tjockflytande
Produkter som användes: Tunnflytande rostskyddsmedel på kran från rostskyddsfirma, ML-någonting som var den tunnaste de hade med bra penetrering och avsedd för fordon där rostangrepp finns. Tjockflytande rostskyddsmedel från Hagmans, fungerar mest som ett slitskydd men ljuddämpar även en del.. vilket denna bil inte mår dåligt av. Rostomvandlare från Hagmans som var drygt satan = 150ml räckte och blev över, hittepåprodukt kan tyckas men när jag sökte runt lite om dessa produkter rent generellt verkar många nöjda så det var värt ett försök. Hagmans silikonborttagning som jag torka rent merparten av underredet med innan applicering av rostskyddsmedel.
Före




Efter (ursäkta felvända bilder men palla inte redigera i skrivande stund)



Tanken var väl det enda som jag inte gick så hårt åt när det kom till slipandet men i övrigt verkar det ha blivit helt ok, alla karrosseripluggar demonterades innan eftersom kanter och skarvar i regel är de största rostfällorna.
Tunnflytande under

Hjulhus fram, innerskärmar modell halva var i ett med skärmbreddarna vilka jag inte hade lust att lossa och aldrig få dit så den fick jag vika ner o spraya bakom

Hjulhus bak:

Hjulhus fram med tjockflytande

Sparklåda med två lager tunnflytande med betoning på tunn, lite extra dräll i och runt hål

Sparklåda med tjockflytande

Rivit av maskeringstejpen

Snålade inte men lite tunnflytande och tjockflytande blev över, hittar säkert något ställe som missats när det torkat och då är det bra att ha! =)
