Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Min Corolla 1,6 VVTi har problem med oljeläckage från transkåpan och oljetråg. Då oljenivån var låg började kamkedjan att rassla.
Enligt min verkstad var det bara att köra vidare med detta tills motorlampan lyste, sen byta kamkedjan, finns det inte en risk då att kamkedjan går av helt?
Eller är det ingen fara så länge man håller oljenivån på en bra nivå?
Vad brukar det förresten kosta att åtgärda oljeproblemet?
Läcker den verkligen så mycket från kamkedjekåpan och tråget så oljenivån sjunkit?
Det är inte så att den drar olja?
Håll koll på det.
I så fall kanske motorn inte är värd nån ny kamkedja.
Annars fixas oljeläckaget samtidigt som kedjebytet.
Man öppnar där då.
Kostnaden får du fråga verkstaden om.
Räkna med åtskilliga tusen.
Ang att köra med rassel....
Jag har haft två bilar av olika märken med kedjerassel i några tusen mil per bil.
Köpte dem mycket billigt i det skicket, och tänkte "köra till den rasar och skrota".
Ingen rasade, utan kördes ett till två år, och drabbades av andra problem som ledde till skroten.
Därmed inte sagt att din inte rasar och skrotar motorn kapitalt efter en vecka.
Det kan hända!
Väg kostnaden för rep, mot bilens värde, och sen mot risken för skrot plötsligt.
Tex:
Bilens värde 10.000kr
Reparation 8000kr.
Då gamblar jag om 2000kr.
I fallet ovan så skulle jag åka tills jag fick tag i/fick råd med bättre bil och skrota skiten, eller sälja som repobjekt.
Annars kan man ge sig på att nåt annat rasar när man väl kostat på den stora pengar.