Handbroms Corolla 4wd -99

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hasse-91
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Handbroms Corolla 4wd -99

Inlägg av Hasse-91 »

Jag bytte fjädrar bak igår och efteråt började handbroms lampan lysa. Jag antar att det är automatisk handbroms spännare på den. Men hur gör jag för att spänna av lite eller nollställa spännaren? Trumma och banden är bra. Det känns att bromsen är spänd motför hur den va innan. Kan nån hjälpa mej?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Handbroms Corolla 4wd -99

Inlägg av PierreW »

Kontakten som tänder lampan sitter under spaken fram i kupén, så att ditt fjäderbyte skulle vara orsaken känns lite långsökt i mitt huvud.
Kan ju vara så att bromsvätskenivån är låg, för många modeller har samma varningslampa för dragen handbroms och låg bromsvätskenivå.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Hasse-91

Inlägg av Hasse-91 »

PierreW skrev:Kontakten som tänder lampan sitter under spaken fram i kupén, så att ditt fjäderbyte skulle vara orsaken känns lite långsökt i mitt huvud.
Kan ju vara så att bromsvätskenivån är låg, för många modeller har samma varningslampa för dragen handbroms och låg bromsvätskenivå.
Vätske nivån va låg ett tag men vi luftade alla bromsar runt om ordentligt. Nu ligger nivån på max. Men handbromsen känns mer spänd nu än tidigare så jag funderar om den har blivit för spänd. Jag får titta på kontakten. Men de finns inget sätt att spänna av den lite eller nått?
Hasse-91

Inlägg av Hasse-91 »

Problemet var troligen att sensorn för oljenivån hade hakat upp sej. Efter att ha tagit bort kontakten på olje behållaren och sedan satt tillbaka den så rättade den till sej. Troligen ballade den ur då nivån blev lite för låg ett tag. Men nu fungerar den som sagt som den ska! :D
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Vätska vätska vätska, inte olja :)

Men bra att det löste sej :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar