Rattlås Corolla -88

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Vildavilda
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Gällivare

Rattlås Corolla -88

Inlägg av Vildavilda »

Hej jag har precis fått en gammal Toyota Corolla 1987 och rattlåset fungerar inte och då undrar jag hur man åtgärdar det felet så att jag kan besikta bilen? Tacksam för alla svar jag kan få för bilen är annars i väldigt gott skick :)
Vildavilda

Re: Rattlås Corolla -88

Inlägg av Vildavilda »

1988 årsmodell är det
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Det är inget krav på rattlås på besiktningen. Eller menar du att det inte går ur? Isåfall kan det bli knöligare. Går bara nyckeln att vrida runt borde det dock gå att plocka ur låscylindern.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Jo, dom började ha kontroll på stöldskydd på besiktningen för typ ett år sen eller om det var två, just rattlås är då en av kontrollpunkterna. (Även om jag själv inte kan minnas att dom faktiskt har testat det så jag såg det iaf.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Vildavilda

Inlägg av Vildavilda »

Den är sedan förra året underkänd på besiktningen för att stöldskydd saknas. Jag var förbi bilprovningen och frågade om det var godkänt med ett separat rattlås från tex biltema men det var det inte pga att det måste vara det rattlås som är som original. Måste jag byta tändningslås då?
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Normalt sett hade jag sagt att man skulle kolla på toyodiy och se hur det funkar, men nu är ju bilderna borta därifrån.

Toyota borde ju ha koll dock, antingen är det väl själva låset eller nån annan del som ska bytas.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Jaså, ytterligare ett fel dom skulle underkänt men inte gjorde på min Micra då med andra ord...
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Ja, jag har som sagt inget minne av att dom kollade det på nån av mina celicor eller saaben när jag besiktigade, fast dom kan ju ha gjort det i förbifarten när dom stängde av efter provturen eller så. (rattlåsen funkar ju på alla bilarna, utom på saaben som har växellås istället pga genomkorkad nyckelplacering.)

Vildavilda

Inlägg av Vildavilda »

det är löjligt att det måste finnas ett rattlås alt växellås.
Någon som har en idé hur jag enklast fixar rattlåset? Nytt tändningslås eller är det nåt annat som ska bytas?
Skriv svar