Sökes "original" Celica Gt4 st165

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Danne_GT
Bilmodell: Toyota Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Sökes "original" Celica Gt4 st165

Inlägg av Danne_GT »

Hejsan tänkte kolla om det möjligen rullar någon "original" Celica GT4 st165 (turbo) i närheten av Örebro trakten som det kanske skulle kunna finnas möjlighet till att få jämföra motorer (tänkte på slang dragning m.m) då ja misstänker att ja har satt en del slangar på fel ställen. För bilen går inte riktigt jämt hela tiden samt att den rycker och hoppar lite när man börjar få upp lite laddtryck och det är genom det ja misstänker att någon/några slangar kanske sitter fel...
Har kollat och jämfört med lite papper och verkstads handböcker men blir inte riktigt klok på bilder och förklaringarna som dom ger.

Det vore jätte uppskattat om någon sådan möjlighet skulle kunna finnas =)
Gt-4
PostOrt: 66666

Re: Sökes "original" Celica Gt4 st165

Inlägg av Gt-4 »

Annars har jag skaplig koll på hur allt ska vara om du tar dej en sväng till Karlstad nån gång.
Användarens profilbild
Jonex
Bilmodell: Celica GT-Four st165
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe

Inlägg av Jonex »

Rekommenderar http://www.gtfours.co.uk till dessa problem.

Där finns både guider och högvis med bilder på det mesta, använder själv den sidan när jag kört fast på något.
Annars så är väl Prankster från örebro, han har en hyffsat fin St165 och den är väl original än så länge..

Du ska veta att St165 inte är helt optimal som original , finns en del som blir bättre av ombyggnation , kasta bort EGR och TVSV t.ex.. mer info om det hittar du också via länken ovan.

Alternativ 3 är att lägga upp bilder här så ska vi Gt4-fantaster nog kunna hjälpa dig.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Larco
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
PostOrt: Upplands Väsby

Inlägg av Larco »

Jonex skrev:Rekommenderar http://www.gtfours.co.uk till dessa problem.

Där finns både guider och högvis med bilder på det mesta, använder själv den sidan när jag kört fast på något.
Annars så är väl Prankster från örebro, han har en hyffsat fin St165 och den är väl original än så länge..

Du ska veta att St165 inte är helt optimal som original , finns en del som blir bättre av ombyggnation , kasta bort EGR och TVSV t.ex.. mer info om det hittar du också via länken ovan.

Alternativ 3 är att lägga upp bilder här så ska vi Gt4-fantaster nog kunna hjälpa dig.
Bättre o bättre. Nu ska vi inte klanka ned på st165an här. Den är ju ganska ganska optimal för det den är tänkt för från början. Jag vill nog påstå att de flesta ombyggnationer att oftast brukar det sluta någon annanstans än att det blir bättre, för att man inte tänkt och satsat hela vägen.
EGR hjälper bränsleförbrukningen en hel del genom att minska krafterna motorn måste jobba emot på låga trottelöppningar, den används ganska konservativt original och är ofta igensatt dock. Innebär ju inte några jättebekymmer mer än att den är ivägen i motorummet på den nivån de flesta av oss är.
TVSV är inte helt dum den heller men när man trimmar brukar man vilja kontrollera laddtrycket själv, får man den bara att öppna på 1ans och 2ans växel också hade den varit mycket roligare. Har för mig att det går att fixa. sedan kan man borra upp den 0,1mm i taget om man vill få en laddtryckökning, 1mm hål för 1bar har jag för mig att jag har hört men kan ha fel där och det kan variera! Bilar är individer.
Men visst finns det utrymme för förbättringar. :)
Isolera IC, större/extra ICkylare i fronten, grövre avgas. Kula fjäderventil före wastegateklocka vilket ger snabbare turborespons, supra turbo. Det är lätt att bara dissa orignalgrejer för att de är just orgininal och vi gör det alla emellanåt tyvärr. Luftfilter är ingen storre idé att ersätta om man inte bygger en helt ny lite större luftfilterbox med en stor kalluftsnorkel. Öppna luftfilter i ett varmt motorrum är en nedgradering!

Nog med OT för detta inlägg :)
Ditt problem kan sitta i knacksensorn, verkar vara fler än 1 som haft det problemet med dina symtom. Men har du varit där o rivit så är det klart att det kan sitta fel. Jag finns i Åkerberga/Solna, om det är så att du får för dig att åka åt detta håll o vill att jag ska titta på det. :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Danne_GT
Bilmodell: Toyota Celica GT4
PostOrt: Örebro

Inlägg av Danne_GT »

Har nu konstaterat att ja måste ha fått någon slang fel :? Har ju kopplat in ett ställbart laddtryck och har nu gjort en lite märklig upptäckt... Jag får inget "sug" i den på kopplade slangen utan jag får en halv storm i bilen av blåst =/
Så ja har som sagt nu i iaf konstaterat att ja måste fått någon kanske några slangar fel... Någon som har vart med om detta och kanske vet vart ja ska kolla lite mer specifikt var inne på http://www.gtfours.co.uk men ja hade lite svårt att försöka lokalisera mig...
Prankster
Pay User
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga

Inlägg av Prankster »

Min står halv isärplockad, men det mesta i vakum slangar sitter kvar, förutom specifikt runt turbon, då den o grenrör är urplockat, samt det mesta fram till turbon från luftfilter.

Men är du sugen på att komma o ta dig en titt nån dag så står bilen i glanshammar.

Skicka pm till mig först bara, så får du mitt nummer då jag är i karlskoga nu (semester), ska ändå hem nån dag här!

p.s. har rätt bra koll på hur slangarna kring snurrbon ska sitta, så kan väl ta en kik på de oxå då. d.s.
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Skriv svar