Märkliga avgasvärden

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Cannonball
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 99
PostOrt: Linköping

Märkliga avgasvärden

Inlägg av Cannonball »

Var och besiktigade en Corolla -99 imorse och fick underkänt på miljökontrollvärdena. Någon som kan hjälpa till att tolka dessa så jag får ett hum om var jag ska börja felsöka?

CO: 4.8 (0.5)
CO 2500: 9.1 (0.3)
HC: 373 (100)
LAMBDA: 7.76 (0.97 - 1.03)

Tack!
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Märkliga avgasvärden

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Oopps!
7,76 i lamda trodde jag inte var möjligt.
Har du skrivit rätt?

Går bilen bra?

Avgasläckage någonstans?

Drar den olja?

Gissar att om bilen går bra, och om avgassystemet är helt tätt, så är katten död.
Syresensorer och dyl bör då kollas upp.

Micke.
kribbe
Pay User
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige

Inlägg av kribbe »

Kat, lambda, läcka avgasrör (men läcka avgasrör brukar dom säga till om)

Men lambdan skulle jag nog börjat med att byta
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96

Inlägg av Glenn »

Riktigt skumma värden, både CO och HC tyder ju på att den går fett, men hög lambda betyder att den går snålt..

Det är dock oerhört höga värden, jag har aldrig ens sett en så hög lambda, frågan är om inte lambdasonden är paj och skickar knasvärden, vilket gör att ECU'n försöker feta på blandningen för att kompensera varvid dom andra värdena sticker iväg ?

Jag tror inte det är katalysatorn iaf, så dåliga värden ska man inte ha ens utan kat om resten av avgasreningen funkar, möjligen har katten dött av att den har blivit utsatt för på tok för dåliga avgaser då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Cannonball

Inlägg av Cannonball »

Tack för svaren!

Ja, värdena är helt fantastiskt konstiga och jag är helt 100 på att jag skrivit rätt. Har protokollet framför mig.

Bilen går bra såtillvida att den startar och går fint att köra runt med, men jag upplever den som ganska svag, framförallt när det gäller att öka efter ~70, då tar det tid att accelerera. Hon drar heller inte nämnvärt med olja.

Som jag förstår får gubbarna på besiktningen lambda-värdet från det som kommer ut i bakänden på bilen (dvs de mäter syrehalten i avgaserna) så en läcka nånstans på avgassystemet kan göra att luft sugs in och "späder ut" avgaserna? Kan ett så högt värde som 7.76 ens rimligtvis förklaras av en läcka på avgassystemet? Känns som att det borde vara ett ganska saftigt hål och det borde väl märkas på andra sätt?

"Det är dock oerhört höga värden, jag har aldrig ens sett en så hög lambda, frågan är om inte lambdasonden är paj och skickar knasvärden, vilket gör att ECU'n försöker feta på blandningen för att kompensera varvid dom andra värdena sticker iväg ?" -Glenn. Det här är det jag också tänkte, hur tar man enklast reda på om detta är fallet? Jag antar att svaret involverar en multimeter?
Pipedreams
Sponsor
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan

Inlägg av Pipedreams »

Det höga lambdavärdet kan förklaras av att den ev går så fett att den missar att tända på nån cylinder. Och med sådär höga värden skulle jag nästan misstänka att en spridare står vidöppen hela tiden.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Cannonball

Inlägg av Cannonball »

Och vad skulle orsaka att en spridare står vidöppen hela tiden? Att själva spridaren är defekt eller något annat?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96

Inlägg av Glenn »

Finns väl bara två möjligheter, antingen har dne fastnat mekaniskt, elelr så är drivdelen i ECU trasig.

Jag är tveksam till att det är så dock, då borde inte labmdan varit som den är.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Fast om den fetar på så mycket att den inte tänder alls på den cylindern så kommer det ju samtidigt komma med en jävla massa syreöverskott där... Men då borde det å andra sidan märkas att bilen går som en påse nötter, tycker jag.... Sen är ju CO högt också, HC är ju oförbränt bränsle, Lambda är syreöverskott, men CO är dåligt förbränt bränsle, dvs bränsle förbränt med syreunderskott. Skulle vara om den tänder ibland på den cylindern då... Men återigen, oavsett om den tänder ibland eller aldrig på en av cylindrarna måste den ju gå märkbart dåligt tycker jag...
Skriv svar