Yaris hoppar och skuttar vid vissa hastigheter/varvtal

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
AndersR
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 1
PostOrt: Åkers Styckebruk

Yaris hoppar och skuttar vid vissa hastigheter/varvtal

Inlägg av AndersR »

Jo vår Yaris -01 Lina sol 1.3 16v, har börjat hoppa, hosta och skutta vid vissa varvtal och hastigheter. Det sker alltid på 3:an runt 55-55km/h samt på 5:an vid 110-115km/h. Det kan dyka upp vid andra tillfällen också men just vid dessa tillfällen är det mer regel än undantag. Bilen beter sig precis som om den tappar en cylinder som sedan går igång igen. Den blir svag och hostar till.
Jag har provat allt jag kan tänka mig skapa detta problem utan någon framgång. Det är inga lampor som tänds i bilen då detta inträffar och det är ingen skillnad om bilen är varm eller kall, uppför eller nedför.
Jag borde inte vara ensam om att ha varit med om detta, men jag kan inte hitta någon info om problemet någonstans. Det enda som jag funderar på kan vara problemet är att kamkedjan har blivit för uttänjd så att den hoppar över vissa tänder på kuggen vid vissa varvtal, något annat kan jag inte komma på. Bilen har gått ca 26700 mil.
Hoppas på svar, gärna med lösning innan man beställer kamkedjesats för att utesluta/testa om den kan ha något med saken att göra.
Mvh Anders