Blårök och dåliga avgasvärden

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
lavvisk
Bilmodell: Corolla Touring
Årsmodell: 1997
PostOrt: Åre

Blårök och dåliga avgasvärden

Inlägg av lavvisk »

Hej!
Jag besiktade min Corolla 1997 1.6 för ett par dagar sedan men fick 2or på CO på förhöjd tomgång samt på HC:
CO 0,3(0,5) HC 215 (100)
CO2500 0,7 (0,3) LAMBDA 1,03 (0,97 - 1,03)

Olja och filter bytta i augusti. Tändstiften såg lite tråkiga ut dock. Lite sotiga och oxiderade.
Tänkte byta dom oavsett, men kan det göra nån skillnad på värdena?

Jag har kört väldigt mycket korta sträckor sedan jag köpte bilen i juli.
Det har kommit en del blårök ur avgasröret och har fått fylla på en del olja. Bilen går i övrigt fint.
Edit: Motorn har gått ca 14 000 mil

Tror ni blåröken och höga avgasvärden har någon koppling? Otäta ventiler?
Jag har kollat vevhusventilationen men den slangen suger på ganska bra som det verkar.

Tack på förhand
Love
lavvisk

Re: Blårök och dåliga avgasvärden

Inlägg av lavvisk »

Öppnade upp luftintaget och hittade olja och sot. Se bilder.
Kollat ytterligare på vevhusventilationen men hittar inget fel på den. Funderar på att byta den iaf. Men var hittar man en ny?
Bilagor
20150401_210354.jpg
20150401_210354.jpg (130.07 KiB) Visad 4887 gånger
20150401_213303.jpg
20150401_213303.jpg (229.29 KiB) Visad 4887 gånger
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Dale »

http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola

Att motorn går fett (högt HC) kan bero på den inte är varmkörd ordentlig men om det kommer in olja så kanske det påverkar med. Går motorn fett eller om det kommer olja genom motorn kan det även förstöra katalysatorn på sikt och det kan vara förklaring till höga CO2500 värden. Blåröken kommer från oljan.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
lavvisk

Inlägg av lavvisk »

Dale skrev:http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola

Att motorn går fett (högt HC) kan bero på den inte är varmkörd ordentlig men om det kommer in olja så kanske det påverkar med. Går motorn fett eller om det kommer olja genom motorn kan det även förstöra katalysatorn på sikt och det kan vara förklaring till höga CO2500 värden. Blåröken kommer från oljan.
Tack för svaret! Jag hade kört bilen rejält varm innan besiktningen och besiktningsmannen tog en extra runda också utan resultat tyvärr.
Jag har förstått att det är olja som förbränns. Försöker lista ut var den kommer till förbränningen och hur jag kan åtgärda det.

Jag har kört ett par mil ibland utan att det slutat blåryka. Enligt vad jag läst så är det troligast vevhusventilationen, som jag dock inte hittar något fel på. Kolvringar eller toppen kan det väl också vara?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

förbränner dne olja så kommer du att få högre HC, nu hade du ju även högre CO2500 så det kanske inte är den enda förklaringen.

Har du läst av felkoder ? ..med lite tur kan du göra det själv utan apparat på en 97'a, den är väl lite i gränsen där.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Olja i insuget måste ju innebära att den suger i sig olja nånstans, snarare än exempelvis kassa ventilstyrningar eller kolvringar. Finns det nån annan möjlighet till oljeingress i insugskanalen än genom vevhusventilationen? Det innebär ju isåfall övertryck i vevhuset, vilket i sin tur faktiskt brukar betyda att kolvringarna inte är helt hundra, vilket även skulle kunna ge dålig CO eftersom det brinner sämre om man har dålig komp.

Med andra ord, gör ett kompressionsprov.
lavvisk

Inlägg av lavvisk »

Jag tog bilen till en verkstad häromdagen. Berättade för han om mitt problem.
Han kliade sig i huvudet ganska mycket..
Sedan ringde han upp någon motorrenoveringsfirma och de sa att "kolvringarna brukar köra fast på dom där" och att det nog inte var nån idé att göra något. Skulle kosta 12-15 tusen att åtgärda gissade han.

Jag fick tillbaka nyckeln och mitt första verkstadsbesök blev helt gratis.

Nu har jag iaf bytt olja och filter på bilen. Ska till veckan försöka få den genom besiktningen iaf. Sist jag va där så klara jag alla värden förutom CO2500(0,3 max) där det pendlade mellan 0,25-0,32 typ. Besikningsmannen var ganska säker på att det där fixar sig med olje och filterbyte.

När jag bytte olja och filter så sprutade det ganska mycket vatten ur avgasröret, det har jag inte märkt att det gjort tidigare. Sen blev servostyrningen seg i samma veva.. Kan det ha nån koppling till mina problem på något vis?

Edit: När jag varmkör bilen ordentligt så blåryker den ingenting. Men har jag den stående på tomgång efter varmkörningen så börjar den blåryka efter 5-10 minuter.
lavvisk

Inlägg av lavvisk »

Nu har jag varit nere och grejat med bilen igen.
Läste bland annat av felkoder.
Jag får felkod på givaren som mäter intagslufttemperaturen samt vattentemperaturmätaren.

Jag mätte upp båda och hittade inget fel på vattentemperaturgivaren.
Dock verkar intagslufttempgivaren ge på tok för mycket resistans. Låg kring 25 000 ohm. Skulle visa kring 2000-3000 om det var kallt och kring 300 om det var varmt.

När jag kör bilen på tomgång så sprutar det fortfarande ganska mycket vatten ur avgasröret också.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Kommer det vatten ur avgasröret även när den är riktigt varmkörd? Isåfall är det nåt som är riktigt illa.
lavvisk

Inlägg av lavvisk »

cheetah1 skrev:Kommer det vatten ur avgasröret även när den är riktigt varmkörd? Isåfall är det nåt som är riktigt illa.
Inte varmkörd med belastning men den stod på i kanske 15 minuter och fortsatte spotta vatten hela tiden.
Kylarfläkten gick igång flera gånger också. Den började med det här efter att jag bytte olja och filter häromdagen.
Skriv svar