
MagLight's Celica ST165 GT-FOUR
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Motorbygge pågår
Trevlig läsning! Släng gärna upp klippet på youtube och dela med dig här. Kan tänka mig att det är bra spänt precis innan första uppstarten och magiskt direkt efter första uppstarten 

Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Motorbygge pågår
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Motorbygge pågår
Helt underbart kul att få se en 165:a få fortsätta sitt liv
Börjar bli ordentligt ovanliga nu dessa gamla GT4:or!
Vackert jobb och bil.
Hoppas på en godkänd besiktning snart med
Anton

Börjar bli ordentligt ovanliga nu dessa gamla GT4:or!
Vackert jobb och bil.
Hoppas på en godkänd besiktning snart med

Anton
-
- Inlägg: 445
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
- Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Gävle Gräddö
- Land (Country): Håkan
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Uppstartad!
Fan va den rykte mycke.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Uppstartad!
Jo jag vet... misstänker att IC'n läcker en del... ska trycktesta den och se...GT4-R skrev:Fan va den rykte mycke.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
- 3000-g
- Pay User
- Inlägg: 33
- Blev medlem: fre 01 jun 2012, 21:47:27
- Bilmodell: Celica st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Falun
- Land (Country): Sverige
- Ort: vika_falun
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Uppstartad!
Ryker inte så mycket egentligen om det är första uppstarten... btw vacker bil.
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Uppstartad!
3000-g skrev:Ryker inte så mycket egentligen om det är första uppstarten... btw vacker bil.
Tack tack

Jo bilen har ju stått i ett år så det kan nog vara en del kondens i avgassystemet... har lite mer tester och grejer innan den ska besiktigas.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Uppstartad!
Intercoolern provtryckt av farsan och den hade hållit trycket i över 1 timme så jag antar att den inte läcker...
Nästa sak att ta tag i är kablarna till Lambdan som jag misstänker är lite dåligt skarvade. Är det inte det som är orsaken till felkoden så är det nog bara att bita i det sura äpplet och leta efter en ny Lambdasond...
Tredje saken som behöver göras innan jag kan köra hem bilen är att byta lager i generatorn som jag tyckte knackade lite väl mycket för att vilja köra 35 mil med som jungfrufärd... Farsan skulle ta sig en titt på det så att jag slipper stressa ner till garaget bara för det.
Fjärde saken kvar att fixa är att ställa Bränsletrycket ordentligt... just nu har jag för mig att det står lite väl högt och ska stå mellan 2,2 och 2,7 bar... men eftersom turbon är lite biffigare än original så ställer jag det nog på 2,5 som minst så att den inte går för snålt
Nästa sak att ta tag i är kablarna till Lambdan som jag misstänker är lite dåligt skarvade. Är det inte det som är orsaken till felkoden så är det nog bara att bita i det sura äpplet och leta efter en ny Lambdasond...
Tredje saken som behöver göras innan jag kan köra hem bilen är att byta lager i generatorn som jag tyckte knackade lite väl mycket för att vilja köra 35 mil med som jungfrufärd... Farsan skulle ta sig en titt på det så att jag slipper stressa ner till garaget bara för det.
Fjärde saken kvar att fixa är att ställa Bränsletrycket ordentligt... just nu har jag för mig att det står lite väl högt och ska stå mellan 2,2 och 2,7 bar... men eftersom turbon är lite biffigare än original så ställer jag det nog på 2,5 som minst så att den inte går för snålt
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Uppstartad!
Jaha då har man packat in tjejen i bilen inklusive bonusbarnen och tagit en tripp ner till bilen över helgen.
Hade tänkt efterdra Topplocksbultarna... men eftersom den förbannade 12-kants-hylsan bestämt sig för att fly så blev det inget med det...
Och självklart märkte jag att hylsan var borta efter att jag demonterat IC och ventilkåpa...
Så nu har jag beställt 2 st 3/8" 12mm 12-kant hylsor, en lång, en kort... självklart beställningsvaror med en veckas leveranstid... och sen låser jag fan in dom i kassaskåpet när dom inte används.
Något som blev gjort iallafall var att jag fick i passagerarstolen i bilen, så nu ser det lite mer enhetligt ut iallafall. saknas bara att få lite färgmatchning i baksätet och dörrsidorna så är det ännu finare i bilen
Dessutom passade jag på att fixa en gammal kabelskarv till Lambdan som jag ansåg kunde vara en orsak till den tidigare felkoden... får se om det löste problemet eller om skiten kommer tillbaka.
Men nu sitter det kabelskor av kvalité monterade, pressade med rätt verktyg och täckta med krympslang...
Det sista jag hann med innan jag packade ihop och åkte hem var att skruva ner generatorn som behöver nya lager, och den har jag idag lämnat in för att få det fixat.

Nu kommer vi till det tråkiga... (ja när det gäller Celican iallafall)
Kommer inte få ut den förrän mitten på Juli tidigast
Börjar jobba imorgon, och jobbar 7 dagar i sträck. Sen drar jag till Finland direkt efter det och är borta en vecka. Därefter är det en till jobbvecka innan jag går på min semester varpå jag åker ner till Spanien för att hämta hem föräldrarnas 206cc. Kommer väll vara hemma i Sverige igen runt den 10/7 då jag som tidigast kan skruva ihop det sista och få bilen besiktigad.
Hade tänkt efterdra Topplocksbultarna... men eftersom den förbannade 12-kants-hylsan bestämt sig för att fly så blev det inget med det...
Och självklart märkte jag att hylsan var borta efter att jag demonterat IC och ventilkåpa...
Så nu har jag beställt 2 st 3/8" 12mm 12-kant hylsor, en lång, en kort... självklart beställningsvaror med en veckas leveranstid... och sen låser jag fan in dom i kassaskåpet när dom inte används.
Något som blev gjort iallafall var att jag fick i passagerarstolen i bilen, så nu ser det lite mer enhetligt ut iallafall. saknas bara att få lite färgmatchning i baksätet och dörrsidorna så är det ännu finare i bilen

Dessutom passade jag på att fixa en gammal kabelskarv till Lambdan som jag ansåg kunde vara en orsak till den tidigare felkoden... får se om det löste problemet eller om skiten kommer tillbaka.
Men nu sitter det kabelskor av kvalité monterade, pressade med rätt verktyg och täckta med krympslang...
Det sista jag hann med innan jag packade ihop och åkte hem var att skruva ner generatorn som behöver nya lager, och den har jag idag lämnat in för att få det fixat.

Nu kommer vi till det tråkiga... (ja när det gäller Celican iallafall)
Kommer inte få ut den förrän mitten på Juli tidigast

Börjar jobba imorgon, och jobbar 7 dagar i sträck. Sen drar jag till Finland direkt efter det och är borta en vecka. Därefter är det en till jobbvecka innan jag går på min semester varpå jag åker ner till Spanien för att hämta hem föräldrarnas 206cc. Kommer väll vara hemma i Sverige igen runt den 10/7 då jag som tidigast kan skruva ihop det sista och få bilen besiktigad.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Uppstartad!
Murphy visar åter igen sitt fula tryne... Först visar det sig att mitt batteri har en trasig cell så får bara ut 9 Volt ur det... Slängde in ett annat batteri som låg på hyllan. Laddade det under middagen... Går ut för att starta upp... Trimmar in soppatrycket... Och så kommer nästa nådastöt. Nyrenoverade generatorn levererar ingen spänning... Laddlampan vägrar slockna... Multimetern visar 11,98 Volt... Enda positiva är att motorn låter riktigt fint och går riktigt jämnt.
Så imorgon ska jag ringa ett irriterat samtal till verkstan som utförde renoveringen.
Fortsättning följer.
Så imorgon ska jag ringa ett irriterat samtal till verkstan som utförde renoveringen.
Fortsättning följer.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/