Tips på lagning av skyddsplåt Avensis -05

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
jow76
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004

Tips på lagning av skyddsplåt Avensis -05

Inlägg av jow76 »

Hej!

Har en skyddsplåt som vibrerar och skapar ojud när jag kör. Plåten sitter mot chassit ovanför bakre ljuddämparen och har släppt i ett utav fästena. Ringde Toyta verkstan och de vill ha ca 4000 för att byta den :o
Så nu eftersöker jag en snållösnig på problemet. Hoppas någon kan komma på något enkelt sätt att "tillfälligt" laga detta. Plåten sitter bra förutom i ett fäste. Jag är hyffsat händig men har inte tillgång till så mycket verktyg och så. Avskyr egentligen att mecka med bilar :D

Här kommer bilder som visar det som är trasigt.

Här är bult med bricka som skall hålla fast plåten mot chassit
Bild

Inzooming på bulten och brickan
Bild

Här drar jag i plåten. Då ser man att plåten gått sönder och bulten håller inte kvar plåten mot chassit.
Bild

Tips mottages varmt. Jag funderar på att försöka hitta en större bricka eller nåt som täcker det nu mycket större hålet i plåten.
Men någon kanske har något annar förslag.

/J
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tips på lagning av skyddsplåt Avensis -05

Inlägg av Glenn »

Klassiskt fel på många bilar, troligen pga att aluminium och stål inte trivs så bra tillsammans.

Jag hade nog gjort en bricka själv av aluminiumplåt, rejält mycket större än hålet, så gjorde jag på min saab 9000 cde, den hade ett helt gäng sådana där fästen som gick sönder ett efter ett..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
jow76
Årsmodell: 2004

Inlägg av jow76 »

Funderar på om det finns riska för att dra av bulten också? Den ser rostig ut. Vill ju inte hamna i ett värre läge än jag är i nu.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Jag tog bort den helt på mammas. Fullständigt onödig plåtbit i mitt tycke, körde en lång tur rätt hårt och lät den sen stå på tomgång och gick bak och kände, och det blir inte det minsta varmt, inte ens ljummet, på plåten över ljuddämparen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

jow76 skrev:Funderar på om det finns riska för att dra av bulten också? Den ser rostig ut. Vill ju inte hamna i ett värre läge än jag är i nu.
Det finsn det absolut risk för, men den gör väl ingen nytta som det är nu ändå ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Gustavavensis
Årsmodell: 2003

Inlägg av Gustavavensis »

Samma problem på min bil (finns egen tråd)
Frågan är om vad som är bäst att fästa med. Kemisk metall, eller Epoxy Metall???
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

när du dragit av skruven menar du ? ..bättre att borra och gänga eller köra självgängande skruv isåfall.

Gustavavensis

Tänkte om plåten skulle kunna "smackas" upp igen om man fyller hålen med Kemisk metall eller epoxy i/runt hålen.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Det är så tunn metall, så det tvivlar jag starkt på.
Gustavavensis

Jag menar då att lägga en klump med massan, sen trycka dit. Ngn som redan provat?
Men fungerar det inte får plåten åka till tippen!
Skriv svar