Akut hjälp. Konstigt ljud i MR2an

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kribbe
Pay User
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige

Akut hjälp. Konstigt ljud i MR2an

Inlägg av kribbe »

hej.
Skulle behöva lite snabba tips om vad felet kan vara. Ska ju iväg ut i europa ner mot Kroatien och tillbaks igen på runt 500 mil med MR2an.

Bil: MR2 93 turbo

Problem:
Det är kanske inget allvarligt men jag hatar konstiga ljud som inte ska vara där. Det är så att mest vid snävare högersväng och även lite när man kör rätt fram (men inget på vänstersväng) så kommer där ett form av blandning mellan skorrande och krängande ljud nånstans ifrån höger låter det som. Svårt att förklara ljud

Det hörs inget om jag trycker till stötdämparna för hand.

Kom gärna med så många blandade tips som möjligt för på fredagnatt så börjar färden mot Belgien där starten går.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Re: Akut hjälp. Konstigt ljud i MR2an

Inlägg av Glenn »

vänster framhjulslager kanske ?

Är det bara lite dåligt brukar det vara svårt att känna (finns ju andra glapp också) och även att höra om man bara snurrar på hjulet för hand, då kanske det bara märks när man kör.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kribbe
Pay User

Inlägg av kribbe »

Hjullager tror jag inte att det är. Bilen besiktades för bara nån månad sen. Och dom brukar vara snabba på att nämna sånt. Så i bästa fall är det inget allvarligt eftersom inget hittades där. Fortsätt gärna att komma med förslag.

Det kom inte förren efter jag hade kört ca 6 mil. 3 mil till ett ställe och sen kom det när jag skulle hem igen efter ca 2 mil.
kribbe
Pay User

Inlägg av kribbe »

Sökte lite och hittade en liknelse på ljudet. Ljudet är ungefär som när man går på kramsnö (eller vad det nu heter i resten av landet) :P

Och där var tipsen bl.a. fjäderbenslagring och stabilisatorstag. Låter det som ett möjligt fel?
kribbe
Pay User

Inlägg av kribbe »

Verkar som jag har hittat felet då jag inte får fram ljudet igen.

Igen så hade downpipen/katalystaorn börjat spricka och var på väg att gå av. så ljudet har nog varit när man har svängt bilen på ett visst håll så har sprickan utvidgats och gett ifrån sig ljud.

Hoppas att det bara var det. Om 3 timmar så börjar resan ner mot Runballrallyt :)
KACE80
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Inlägg av KACE80 »

Coolt med resan, är faktiskt lite avundsjuk ; p
Tror du kommer älska Kroatien, underbart därnere!
En underbar tur genom Europa är det ju med :)

Kör nu lagom lugnt ändå och ta massa bilder som jag med flera vill se när ni kommer hem :thumbup:

Kör försiktigt och ha det riktigt gött.

Anton
kribbe
Pay User

Inlägg av kribbe »

KACE80 skrev:Coolt med resan, är faktiskt lite avundsjuk ; p
Tror du kommer älska Kroatien, underbart därnere!
En underbar tur genom Europa är det ju med :)

Kör nu lagom lugnt ändå och ta massa bilder som jag med flera vill se när ni kommer hem :thumbup:

Kör försiktigt och ha det riktigt gött.

Anton
Tackar för vissat intresse :) Det ljudet är helt väck men då mr2:an har fått jobba mer än vad den brukar få göra i min ägo. Så börjar smågrejor komma fram. Låter inte som något allvarligt men höger dämpare bak låter som om den ska åka igenom skärmen med ett stort knarr/gnissel när man kör i hållor. Den tålde väl inte lite last och 12 timmars nästan sträckkörning till belgien. Men den får överleva resan ut :P

Ska försöka lägga upp bilder på projekttråden :)

Tror med Kroatien blir bra. Sägs mycket gott om det.
Skriv svar