Hej hoppas verkligen ni kan hjälpa mig.
Köpte en Toyota Auris 2008 för 2 månader sedan.
Motorlampan har tänds och bilen gick in i safemode
Läst av felkoder och fick följande P2002 -Partikelfällans verkningsgrad under tröskelvärde (bank 1) och C1201 - motor styrenhet felaktig funktion
Hoppas någon verkligen har något tips vart jag kan börja .
Tack på förhand / Simon
Toyota Auris HJÄLP !!!
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Toyota Auris HJÄLP !!!
Om du nollar dom, återkommer båda två direkt? Om inte, vilken återkommer först? Har du möjlighet att få fram nån freezeframedata från när felkoderna kom (om du inte redan har nollat dom)?
Jävligt skumma felkoder, den med partikelfiltret kan man väl köpa, men den andra vetefan...
Jävligt skumma felkoder, den med partikelfiltret kan man väl köpa, men den andra vetefan...
- fredrik mkIII
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
- Bilmodell: Yaris 1.8 ts
- Årsmodell: 7
- PostOrt: Lur
- Land (Country): sverige
- Ort: Lur
Re: Toyota Auris HJÄLP !!!
Tjo. P2002 innebär att tryckdifferentialgivaren säger att partickelfiltret har nått slutet.
Ska försöka förklara. Partickelfiltret samlar ju fysiskt upp partiklar från motorn. För att hålla koll på hur statusen är på partickelfiltret så sitter där två rör som går till denna tryckdifferentialgivare. När trycket ökar före partickelfiltret och minskar efter så är det dags för renbränning av filtret. Då aktiveras på 2.0 och de större dieslarna en extra insprutare.
På 1.4 så öser de vanliga insprutarna bara mer bränsle till motorn. Temperaturen ökas markant på filtret för att bränna ur det. Från kanske 300c till 4-600c. När filtret är tillräckligt varmt så återgår motorn till sin vanliga gång igen. Är det fortfarande "tätt" så varnar den för att filtret är tätt. Motorn brukar då även gå i felsäkert/halta hem läge.
Frågan jag brukar ställa mig. Är det fel på bränsle spridningen? Kan bränsle filtret vara tätt? Om det är en 2.0 kanske extrainsprutaren är tät? Passagen som bränslet ska passera är mkt trång och även den kan tätna. Egr:en måste vara tät då extrabränslet "dumpas" i denna kanalen för att ledas till partickelfiltret. Rören som går från partickelfiltret till tryckdifferentialgivaren kan även de tätna.
C1201 kan du bara strunta i. Det är bara abs:en som skriker att han inte kan arbeta för att motorn är i felsäkert läge och spjället inte kan öppnas och stängas som abs:en vill. Därför släcks abs:en av. Så som även antisladd och spinn.
Mvh Fredrick
Ska försöka förklara. Partickelfiltret samlar ju fysiskt upp partiklar från motorn. För att hålla koll på hur statusen är på partickelfiltret så sitter där två rör som går till denna tryckdifferentialgivare. När trycket ökar före partickelfiltret och minskar efter så är det dags för renbränning av filtret. Då aktiveras på 2.0 och de större dieslarna en extra insprutare.
På 1.4 så öser de vanliga insprutarna bara mer bränsle till motorn. Temperaturen ökas markant på filtret för att bränna ur det. Från kanske 300c till 4-600c. När filtret är tillräckligt varmt så återgår motorn till sin vanliga gång igen. Är det fortfarande "tätt" så varnar den för att filtret är tätt. Motorn brukar då även gå i felsäkert/halta hem läge.
Frågan jag brukar ställa mig. Är det fel på bränsle spridningen? Kan bränsle filtret vara tätt? Om det är en 2.0 kanske extrainsprutaren är tät? Passagen som bränslet ska passera är mkt trång och även den kan tätna. Egr:en måste vara tät då extrabränslet "dumpas" i denna kanalen för att ledas till partickelfiltret. Rören som går från partickelfiltret till tryckdifferentialgivaren kan även de tätna.
C1201 kan du bara strunta i. Det är bara abs:en som skriker att han inte kan arbeta för att motorn är i felsäkert läge och spjället inte kan öppnas och stängas som abs:en vill. Därför släcks abs:en av. Så som även antisladd och spinn.
Mvh Fredrick
Fredrick Johansson
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino