Tja!
Klurar på en pickis, och kikar förstås runt lite på olika varianter.. Mitsubishi L200 har bladfjädrad bakaxel, helt okej, det är trots allt en pickis, men så fick jag syn på nedanstående bild. Kan någon helt kort förklara för mig vinsten med det där stötdämpararrangemanget..? När jag fick syn på den tittade jag på den en lång stund med huvudet på sned som en fundersam hund...
Vild gissning att det har något med att dämpa ut rotationen eller vridande vibrationer från bakaxeln vid acceleration?
Men jag har aldrig sett det på någon annan bil, och vet inte om det skulle göra någon nämnvärd nytta. Men bladfjädrar innebär ju att man böjer fjädern något vid acceleration. På gamla amerikanare brukar man ju sätta en balk som går framåt och stöttar på främre delen av bladfjädern för att hindra rotationen (glömt vad det kallas). Speciellt då man kör väldigt mjuka bakfjädrar (åka rakt fram bil med raggar stuk?!).
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Jag har iallafall varit och provkört den och sneglat in under, och mycket riktigt är det sådär den ser ut. Den går ganska stötigt med tomt flak, men det är ju inte så oväntat. Vad som var desto mer oväntat var att även om den förstås var bekvämare och det är en helt annan sorts bil, så var Outlander PHEV väldigt lika sett till bullernivå och utförande och kvalitet på inredningen. Frågan är om man vill ha en bekväm bil med låg förbrukning som man kan dra ett släp bakom som man kan lasta ett ton på, eller om man vill ha en något obekvämare bil som man kan lasta ett ton direkt på flaket på istället. Det känns som att pickisen är coolare, men hybriden ger ungefär samma användbarhet till en mycket bättre driftekonomi om man kör längre sträckor.
Jag är lite ambivalent, men det lutar åt en laddhybrid som nästa bil..