Celica GT4 (ST165) 1988
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Umeå
Celica GT4 (ST165) 1988
Hej,
Jag och några kamrater har nyligen köpt en Toyota Celica GT4 från 1988 som vi tänkt fixa upp.
Motor, en del rost och allmän tillsnyggning. Lacken är rätt matt bland annat.
vår byggtråd återfinns här på alfapower. Sida 1 och 2 innehåller lite inledande mek och gissningslek.
Jag och några kamrater har nyligen köpt en Toyota Celica GT4 från 1988 som vi tänkt fixa upp.
Motor, en del rost och allmän tillsnyggning. Lacken är rätt matt bland annat.
vår byggtråd återfinns här på alfapower. Sida 1 och 2 innehåller lite inledande mek och gissningslek.
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Umeå
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Det vi tänkt göra med bilen är följande:
Motorgenomgång
Alla motordetaljer ska rengöras ordentligt Innan vi skruvar ihop toppen ska vi mäta om vi har glapp i ventilstyrningarna.
Att göra i motorn
Karossen är lite trött i lacken och har rostiga trösklar.
Mest bara en uppsnyggning och städning som behövs här .
Övrigt
Allmänna tips mottages varmt.
Även tips på bra ersättningsdelar vore tacksamt
Fråga
Vår vev ser ut att vara i behov av polering eller kanske slipning. En ny standardvev vore fint att komma över.
Eller kanske en ersättningsmotor. Någon som har tips om det?
Motorgenomgång
Alla motordetaljer ska rengöras ordentligt Innan vi skruvar ihop toppen ska vi mäta om vi har glapp i ventilstyrningarna.
Att göra i motorn
- Nya vevlager
Ny ramlager
Nya kolvringar
Nya tändstift BKR6E
ny downpipe eller rensad kat
Ny rotor
Ny fördelare
Karossen är lite trött i lacken och har rostiga trösklar.
- Svetsa trösklar
Tvätta,vaxa,polera och rubba lacken
Mest bara en uppsnyggning och städning som behövs här .
Övrigt
Allmänna tips mottages varmt.
Även tips på bra ersättningsdelar vore tacksamt
Fråga
Vår vev ser ut att vara i behov av polering eller kanske slipning. En ny standardvev vore fint att komma över.
Eller kanske en ersättningsmotor. Någon som har tips om det?
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
- Bilmodell: Celica Gt4 st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Umeå
- Land (Country): Sweden
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Jag är delprojektägare i vår gt4:a , har en fråga om någon kanske vet.
Det är en Celica Gt4 st165 1988 med 3S-GTE motorn.
Vevaxeln är repig och jag undrar om det sitter samma vev i samtida framhjulsdriva celicor eller kanske i någon annan vanligare toyota ?
Slaglängd och lagermåtten och är ju samma enligt http://www.getekatalog.se/
Det är en Celica Gt4 st165 1988 med 3S-GTE motorn.
Vevaxeln är repig och jag undrar om det sitter samma vev i samtida framhjulsdriva celicor eller kanske i någon annan vanligare toyota ?
Slaglängd och lagermåtten och är ju samma enligt http://www.getekatalog.se/
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Den där rosten ser väldigt bekant ut.Blä!
TVIS-flärparna har en tendens att vilja lossna och kröka (eller iaf göra märken) i ventilerna.Det är nog iofs skruvarna som gör den största skadan.
Det blir nog bra till slut detta.
TVIS-flärparna har en tendens att vilja lossna och kröka (eller iaf göra märken) i ventilerna.Det är nog iofs skruvarna som gör den största skadan.
Det blir nog bra till slut detta.

MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Jag älskar dom där bilarna, hade ju en sån (en röd ´88 dessutom) som min första toyota
Dock så skulle jag inte orkat göra nåt åt motorn i den där om den är i så dåligt skick, utan transplanterat in en motor från en ST205 istället, då har man 300 enkla hästar (242-255 original, sen med bättre DP och något höjt tryck är det 300) rakt av utan krångel, ja när man löst lite extra eldragning och lite slangar osv
Anledningen till smarta lösningar och i vissa fall väldimensionerade grejer är nog att det är en homologiseringsbil egentligen, när toyota skulle börja köra rally så gällde fortfarande gamla tiders homologiseringsregler så man var tvungen att bygga gatreggade bilar av samma grundkonstruktion
(personligen tycker jag den som plockade bort homologiseringreglerna borde ha ett rejält kok stryk, det finns MASSOR av roliga gatbilar som aldrig hade funnits utan dessa regler..)
Angående yamaha så är det ofta så i toyotor att toyota tar fram en grundmotor som sitter i volymmodellerna, och om man vill ha en vassare version låter man yamaha modifiera den så man får önskat resultat, ofta är det tex en annan topp och då står det följdaktligen yamaha i gjutgodset på denna, som i fallet med 3S-GTE i ST165, ofta benämns motorn dessutom som "toyota/yamaha" och inte toyota.

Dock så skulle jag inte orkat göra nåt åt motorn i den där om den är i så dåligt skick, utan transplanterat in en motor från en ST205 istället, då har man 300 enkla hästar (242-255 original, sen med bättre DP och något höjt tryck är det 300) rakt av utan krångel, ja när man löst lite extra eldragning och lite slangar osv

Anledningen till smarta lösningar och i vissa fall väldimensionerade grejer är nog att det är en homologiseringsbil egentligen, när toyota skulle börja köra rally så gällde fortfarande gamla tiders homologiseringsregler så man var tvungen att bygga gatreggade bilar av samma grundkonstruktion
(personligen tycker jag den som plockade bort homologiseringreglerna borde ha ett rejält kok stryk, det finns MASSOR av roliga gatbilar som aldrig hade funnits utan dessa regler..)
Angående yamaha så är det ofta så i toyotor att toyota tar fram en grundmotor som sitter i volymmodellerna, och om man vill ha en vassare version låter man yamaha modifiera den så man får önskat resultat, ofta är det tex en annan topp och då står det följdaktligen yamaha i gjutgodset på denna, som i fallet med 3S-GTE i ST165, ofta benämns motorn dessutom som "toyota/yamaha" och inte toyota.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Förresten, angående katalysatorn så är det så på 88'orna att den måste sitta där men den måste inte fungera, innan 88 så kan man ta bort den, 89 och framåt måste den fungera.
Så folk brukade köra ett spett igenom dom, det gjorde tydligen en hel del effekt, min var dock original på den punkten.
Så folk brukade köra ett spett igenom dom, det gjorde tydligen en hel del effekt, min var dock original på den punkten.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Umeå
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Jag har en icke-approvad post med vad vi tänkt göra åt bilen för att få den på gatan. hur vi tänkt modda den sitter jag lite på tillsvidare 

Jo jag har läst på en hel del om dessa motorer bland annat om hur turbos och toppar diffar mellan de lika generationerna av 3S-GTEmotorer. Generation tre verkar rätt poppis. Dessvärre så mycket att den verkar svår att få tag på?Dock så skulle jag inte orkat göra nåt åt motorn i den där om den är i så dåligt skick, utan transplanterat in en motor från en ST205 istället, då har man 300 enkla hästar (242-255 original, sen med bättre DP och något höjt tryck är det 300) rakt av utan krångel, ja när man löst lite extra eldragning och lite slangar osv![]()
Jo, på den tiden fanns Grupp B. Juha Kankkunen sade:Anledningen till smarta lösningar och i vissa fall väldimensionerade grejer är nog att det är en homologiseringsbil egentligen, när toyota skulle börja köra rally så gällde fortfarande gamla tiders omologiseringsregler så man var tvungen att bygga gatreggade bilar av samma grundkonstruktion
Vi har tidigare ägt en Dedra Integrale som delar en del prylar med Delta Integrale. Jäkligt kul att köra.WRC is for boys. Group B was for men.
Håller fullt med. Tänk så många roliga bilar vi inte fått. Jag är personligen liiite sugen på en sån här(personligen tycker jag den som plockade bort homologiseringreglerna borde ha ett rejält kok stryk, det finns MASSOR av roliga gatbilar som aldrig hade funnits utan dessa regler..)
Jo, anledningen till att vi tvekar är att vi inte har koll på dessa bilars avgasvärden utan katalysator. Men iochmed att vår ser ut som den gör kommer vi rensa den och hoppas på det bästa.Förresten, angående katalysatorn så är det så på 88'orna att den måste sitta där men den måste inte fungera, innan 88 så kan man ta bort den, 89 och framåt måste den fungera.
Så folk brukade köra ett spett igenom dom, det gjorde tydligen en hel del effekt, min var dock original på den punkten.
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Umeå
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Vi har jobbat vidare med trösklar men jag störde mig lite på att passagerarfönstret inte går ner med förarknappen eller med egna knappen.
När vi tog loss dörrsidan var en kontakt inte ihopsatt.
Länk till dagens mek
Är detta vanlig matning till fönsterhissmotorn? Ska den bara gå om man lägger +12v åt den? Samt åt andra hållet om man polvänder?
Någon som vet?
När vi tog loss dörrsidan var en kontakt inte ihopsatt.
Länk till dagens mek
Är detta vanlig matning till fönsterhissmotorn? Ska den bara gå om man lägger +12v åt den? Samt åt andra hållet om man polvänder?
Någon som vet?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Iaf förr kunde man köpa "clips" ganska billigt från japan, alltså framdelen av en bil kapad vid A-stolpen, men jag antar att numera är dessa bilar inte så vanliga i japan heller så jag vet inte hur det ligger till nu. ..Å andra sidan borde det skrotas en del bilar i UK ? dom tog ju in rätt mycket från japan.blompa skrev:
Jo jag har läst på en hel del om dessa motorer bland annat om hur turbos och toppar diffar mellan de lika generationerna av 3S-GTEmotorer. Generation tre verkar rätt poppis. Dessvärre så mycket att den verkar svår att få tag på?
´
Ja, grupp B var ju riktiga monster, man förstår jui varför klassen förbjödsJo, på den tiden fanns Grupp B. Juha Kankkunen sade:Vi har tidigare ägt en Dedra Integrale som delar en del prylar med Delta Integrale. Jäkligt kul att köra.WRC is for boys. Group B was for men.

Håller fullt med. Tänk så många roliga bilar vi inte fått. Jag är personligen liiite sugen på en sån här
Ja, finns många, inklusive GT-Four förstås, precis som du säger, tänk vad många vi missat nu

Du får ju ha väligt höga värden så det ska inte vara några problem.Jo, anledningen till att vi tvekar är att vi inte har koll på dessa bilars avgasvärden utan katalysator. Men iochmed att vår ser ut som den gör kommer vi rensa den och hoppas på det bästa.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Umeå
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Gårdagens mek. Det gick i turbofart igår.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid375532
Bonusbilder från garaget. Detta är mest troligt vår bil fotad 2009:
http://www.garaget.org/?car=147357
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid375532
Bonusbilder från garaget. Detta är mest troligt vår bil fotad 2009:
http://www.garaget.org/?car=147357