Hej
En mycket bra bil du funderar på! Ett generellt tips när det gäller Toyota är att sikta på ett så sent produktionsdatum som möjligt, så för den här modellen är det ju då sent 2008 som är absolut att föredra. Anledningen är att barnsjukdomar och dylikt åtgärdas eftersom. MMC (minor model change) kom 2006-04 och FMC (full model change) kom 2009, Avensis T27 alltså.
Några sjukdomar som åtgärdats (efter symptom bevisats) genom åren:
1ZZ (1.8) oljeförbrukning, byte komplett shortblock. Oljestickan ska ett grönt streck efter åtgärd samt 4,2L oljemängd
1/2AZ (2.0, 2.4) DTC P0136 & P0156, misstolkning av bakre O2 sensorer, Byte motor ecu. Före MMC ska artikelnummret sluta på 1, efter MMC ska etiketten ha en svart prick efter åtgärd. Ecu sitter bakom handsfacket
AZ motor, topplockbultar har släppt från blocket, byte shortblock och bultar. Åtgärdat från fabrik i samband med MMC om jag minns rätt.
Före MMC halogen/xeon strålkastare ingen ljusbild, klen reflektorfot. Byte strålkastare, locket skall vara grå till färgen efter åtgärd.
Annars är det som sagt vanligt att startmotorn slutar fungera, om den inte bytts tidigare.
Det finns också en egenskap med AZ-FSE motorerna och det är att dom kan rycka till lite ibland, detta beror just på att de är utrustade med ett bränslesystem där spridarna är monterade direkt in i förbränningsrummet. Sot uppstår på spridarspetsarna och ventilerna, vilket gör att det rycker till ibland men kan bli bättre med injection cleaner samt vansinneskörning.
Automatlådorna är enligt mig mycket bra faktiskt, det är en riktig automatlåda som växlar och inget CVT eller MMT tjaffs. S-läge med manuell nedväxling osv. Precis som GT4-R skriver, så är 2.0 4-växlad och 2.4 5-växlad och overdrive fungerar först när maskineriet är varmt. Det som kan förekomma är att ändlänken på växelvajern kärvar lite, växelspaken kan då kännas lite trög.
Angående oljeförbrukning så var ju 1ZZ drabbad, som jag skrev ovan. Annars är oljeförbrukningen enligt mig ganska individuell och kan bero mycket på vilken olja som används och därefter hur cylinderloppen slits. Sen har ju Toyotas aluminium motorer väldigt låg friktion så de kan tyckas att de förbrukar mer än andra. En ganska typisk förbrukning är runt 0,5-1L mellan service intervallen. Av egna erfarenheter finns det en olja man helt ska undvika men jag tror inte jag får skriva just vilken kanske
Rost klarar sig karossen bra ifrån om bilen sköts, det som kan komma däremot är rost i bärarmarna fram och bak samt längsgående bromsrör bak också på de tidigare bilarna. Men tidigare skötsel är A&O
Bli inte skrämd nu av det jag skrivit, detta är en bil jag själv helt klart hadde jagat om jag skulle behöva en större bil.
Alla bilar har ju sina fel i början, men är det nånting Toyota är väldigt bra på så är det att erkänna sina misstag och åtgärda problemet.
