Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Det är inget fel på dämparen.Jag har beställt nya fjädrar.
Drygt att man aldrig får dän sån där bultar.Hylsorna i bussningarna sitter ju alltid
fastrostade,även i detta fall.
Jag blir galen på detta.Jag byter leder och bussningar en efter en för att bli av med klonkande oljud.
Nu är jag framme vid den bakre stötdämparbussningen som jag drog sönder tidigare.
Var får man tag på sådana?Inte ska man väl behöva köpa en ny dämpare?
Nån som har tips på någon bussning som passar? Nåt som finns att köpa på tex Biltema.
Måtten är:
55mm bred (innerhylsans längd)
40mm ytterhylsa
14mm innerhylsa (bult)
Varför ska det behöva vara så himla avancerat? Vad är det för fel på McPherson? Jag har aldrig haft klapperproblem med någon annan bil.Man skulle ju kunna tro att detta är en Audi.
Johnny Blade skrev:
Varför ska det behöva vara så himla avancerat? Vad är det för fel på McPherson?
Camberförändringar vid fjädringskompression är väl McPersons största nackdel ?
Jag har aldrig haft klapperproblem med någon annan bil.Man skulle ju kunna tro att detta är en Audi.
Kompisen som jobbade på speedy förut sa att dom nästan dagligen fick in moderna bilar som hade fått nedslag på glappa leder
redan vid första besiktningen.. audi och volvo var vanliga kunder..
Nåväl, hur låter det då ? hårda smällar eller ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Jag hittade på en bussning hos min lokala bildelshandel(BDS).Det är troligtvis till bakvagnen på nån Volvo.
Den hade iaf rätt yttermått,så den gick att pressa i efter en stunds letande efter pressverktyg med rätt mått.
En bromskolv från Camry och en från Corolla passade perfekt.
Hålet var 20 istället för 14mm och bredden var 40 istället för 55mm,så jag pressade i ett stycke hydraulrör.Det var 21 eller 22mm men förminskades med en slangpress.
Nu är det iaf monterat och klart.
Dags för provkörning på nån knölig väg så får vi se vad som behöver bytas härnäst.
jag gillar ju dom där bilarna (förutom att dom bara finns med senilsticka), men ju mer jag läser idenna tråden desto mindre sugen blir jag på att köpa en
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Jag blir också mindre och mindre sugen på en såhär ny bil.Jag tog en provtur idag.Det klapprar minst lika mycket som innan.
Tacka vet jag Carinan.Den är tystare och bekvämare.Dessutom så är det inga jävla glapp överallt.Synd att man inte kan åka fortare än 70 knyck en längre stund(varvar satan),och att den inte har AC.
Mja, kompisen köpte en nästan ny VW polo för ett antal år sedan, "vill ha en nyare bil för att slippa problem", jo tjena, ibland undrar jag vad som INTE är bytt i den bilen nu, bara reparationerna på den har väl kostat som celican och saaben (mina två bruksbilar) totalt, alltså inköp och reparationer.. nu senast var det växellådan som rasat.. nej förresten, när den var bytt blev det nedslag på bakbromsarna på besiktningen, skulle tydligen totalrenoveras.. innan dess var det fjädrar och stötdämpare som byttes, bilen har väl gått 14k tror jag, men å andra sidan, de flesta delar är ju bytta nu
..och så säger folk att dom inte förstååår hur man kan ha en så gammal bil som jag brukar ha, "det blir ju så mycket problem".. hrm.. okej..
Fast frågan är ju om du köpt en citron eller om GS är så rackliga ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Den är säkert inte sämre än andra bilar "idag",snarare tvärt om.Den har iaf rullat runt 24000 mil.
Nu har jag beställt en till bussning till framvagnen.
En sådan eftermarknadsbussning med arm kostar strax över 3000:-.Toyota vill ha under 1800:- för samma.
Hmm?