
För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön 27 mar 2016, 12:18:00
- Bilmodell: RAV4
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Bålsta
För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13
Dags att köpa ny RAV och kollat på en -13 (bensin,manuell) och enl säljaren med kamkedja. Har rem på min gamla och funderar över skillnaden (service, byten, kostnad, ljudnivå osv). Om det är mer fördelar med rem så kanske jag får avstå det här köpet o leta vidare, men vill checka med er som verkar ha lite koll
Eller är det kanske så att det är kedja numera på RAVen?

-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13
Kedja byts normalt aldrig, ska hålla bilens hela livslängd, med andra ord blir det en servicekostnad mindre, för du har ingen rem att byta.
Kedjan hörs inte alls idag. För 30-40 år sen var kamkedja rätt skramligt, men idag behöver du inte fundera på det.
Bara fördelar.
Kedjan hörs inte alls idag. För 30-40 år sen var kamkedja rätt skramligt, men idag behöver du inte fundera på det.
Bara fördelar.

-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön 27 mar 2016, 12:18:00
- Bilmodell: RAV4
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Bålsta
Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13
Tack för svar! Blir att kolla in bilen i kommande vecka med andra ord 

- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13
vissa efterblivna tillverkare (läs tyska) har iofs så klena kamkedjor att dom har bytesintervall, sjukt irriterande.
Men normalt så har en kamkedja inte en bytesintervall, man mäter då och då och ser hur sliten den är, vilket påverkas av oljekvalitet och poljebyten bland annat.
Tror inte någon toyota har bytesintervall på kamkedjan dock.
Hur som helst är kedja att föredra.
Men normalt så har en kamkedja inte en bytesintervall, man mäter då och då och ser hur sliten den är, vilket påverkas av oljekvalitet och poljebyten bland annat.
Tror inte någon toyota har bytesintervall på kamkedjan dock.
Hur som helst är kedja att föredra.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13
Ja, jo, och då är ändå dom tyska ganska bra jämfört med hur SAAB såg ut på 90-talet... Jag har sett grövre cykelkedjor...
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13
Njä ? Det är iofs ingen duplexkedja, men jag vill minnas att saab skrev 35k mil "om det behövs" (funkar längre om motorn sköts) på alla H-motorer, elelr menar du B-motorn ? den användes inte på 90-talet dock.
Däremot hade saab stora problem med rasade kedjor till balansaxlarna i 9000 under några år, det var iofs en underleverantör som levererade felaktigt härdade drev, men det var ju inte mycket tröst när motorerna rasade för kunderna..
Däremot hade saab stora problem med rasade kedjor till balansaxlarna i 9000 under några år, det var iofs en underleverantör som levererade felaktigt härdade drev, men det var ju inte mycket tröst när motorerna rasade för kunderna..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13
Ingen aning om vad det var för motorbeteckning, men jag gick den utbildningen 2004-2005, och det var en hyfsat modern motor med en massa elektroniskt krimskrams på som vi fick skruva isär. Jag svär på att kedjan i den motorn var smalare än den på min cykel... Rätt säker på att det var en sån där med alla fyra tändspolarna i en kassett uppepå..