
Celica ST165 1988 3S-GTE
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Celica ST165 1988 3S-GTE
Snyggt jobbat 

Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica ST165 1988 3S-GTE
Det jag skulle vara rädd för då är ju om den gått utan olja ?Johnny Blade skrev: Det visade sig att den "nya" läckte ur sig ca 1dl/dygn.![]()
Jag kan sätta en peng på att det där inte var toyota originaltätningar, jag har sett det hända på billiga tjinestätringar förut, ganska snabbt dessutom.så jag passade ändå på att "renovera" den jag tog bort med nya packboxar och ett nytt pinionlager.
Det var inte själva tätytan som var dåliga på packboxarna,gummit hade släppt från metallhöljet.
målade du ovanpå den sen ? ..annars kan den dra åt sej vatten.Jag passade på att pensla på rostomvandlare,jag har ingen aning om det är bra eller dåligt,det kanske visar sig om nåt år.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica ST165 1988 3S-GTE
Det är garanterat originaltätningar.Det är förmodligen samma fel på den "nya" diffen.Det var olja i den och den läckte inte nämnvärt när jag hämtade den.
Jag målade diffen med motorfärg.
Jag målade diffen med motorfärg.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica ST165 1988 3S-GTE
De där små vasständade djuren verkar ha fått smak på tändkabelgummi.Såhär har dom gjort på fler av mina bilar.
LÅT BLI!

LÅT BLI!

MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Celica ST165 1988 3S-GTE
Du får skaffa en ny cat. 

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica ST165 1988 3S-GTE
Dale skrev:Du får skaffa en ny cat.


MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Celica ST165 1988 3S-GTE
Bara att lägga ut råttgift...
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica ST165 1988 3S-GTE
Jag hade "inget att göra" inatt.Jag kunde iofs städa på bänken,men sånt är inge kul.

MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica ST165 1988 3S-GTE
Eftersom det inte verkar vimla av stötdämpare och fjädrar till första generationen GT4 så får man klippa och klistra själv.
Jag har så stora vinterdäck så de tog i innerskärmarna vid varenda grop.Så kan man ju inte ha det.
Jag började med att kapa av toppen på de icke isärtagbara bakbenen.

Sedan kapade jag av toppen på ett par ben från Corolla KE36.Dessa var lämpigt smala så att det gick i Celicaröret,ner till en kant där.

Jag rotade bland stötdämpare som jag har liggande.Framdämpare från Golf II,verkade passa fint.
Men problemet var ju att bilen var för låg.Jag måste ha nå andra fjädrar.
Jag bytte nyligen bakfjädrar på min Lexus,Eftersom den ena var av så kapade jag av den andra på samma ställe.

Lexusfjädern till vänster och Celica till höger.
Så blev den.

Fram bytte jag inte dämpare.Mest pga att jag var för ivrig för att beställa såna.De som satt där kändes inte dåliga.
Jag letade på ett par okända fjädrar där.Från nån bil jag haft,undrar vilken.
Här har vi framben från ST162 och bakben från ST165.Frambenen verkar vara samma på GTI och GT4,men GT4 verkar ha 2 varv extra på fjädrarna.

Nu är allt monterat och bilen blev hög som ett hus.

Jaja.Däcken tar iaf inte i.Jag ska fixa nåt annat i samband med sommarhjulsmontering.
Jag har så stora vinterdäck så de tog i innerskärmarna vid varenda grop.Så kan man ju inte ha det.
Jag började med att kapa av toppen på de icke isärtagbara bakbenen.
Sedan kapade jag av toppen på ett par ben från Corolla KE36.Dessa var lämpigt smala så att det gick i Celicaröret,ner till en kant där.
Jag rotade bland stötdämpare som jag har liggande.Framdämpare från Golf II,verkade passa fint.
Men problemet var ju att bilen var för låg.Jag måste ha nå andra fjädrar.
Jag bytte nyligen bakfjädrar på min Lexus,Eftersom den ena var av så kapade jag av den andra på samma ställe.
Lexusfjädern till vänster och Celica till höger.
Så blev den.
Fram bytte jag inte dämpare.Mest pga att jag var för ivrig för att beställa såna.De som satt där kändes inte dåliga.
Jag letade på ett par okända fjädrar där.Från nån bil jag haft,undrar vilken.
Här har vi framben från ST162 och bakben från ST165.Frambenen verkar vara samma på GTI och GT4,men GT4 verkar ha 2 varv extra på fjädrarna.
Nu är allt monterat och bilen blev hög som ett hus.

Jaja.Däcken tar iaf inte i.Jag ska fixa nåt annat i samband med sommarhjulsmontering.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE