Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Damn, vad mycket snyggt du gjort på bilen, ska försöka gå lite i dina fotsteg
Ser nästan ut som projektorlysen, men du har alltså bara bytt lampor? Är sugen själv på projektorlysen själv, men är inte helt på det klara med LHD-konverteringen, något du forskat i?
Dessutom: Det är inte så att du dokumenterat ombyggnationen av kombit med både surround och LED-konverteringen? Ser fruktansvärt bra ut, men är ingen el-kille så lite info om bygget vore inte fel...
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
MScME skrev:Damn, vad mycket snyggt du gjort på bilen, ska försöka gå lite i dina fotsteg
Ser nästan ut som projektorlysen, men du har alltså bara bytt lampor? Är sugen själv på projektorlysen själv, men är inte helt på det klara med LHD-konverteringen, något du forskat i?
Dessutom: Det är inte så att du dokumenterat ombyggnationen av kombit med både surround och LED-konverteringen? Ser fruktansvärt bra ut, men är ingen el-kille så lite info om bygget vore inte fel...
Tack så jättemycket!
Har bara bytt lampor och mitt val av lampor är denna lista:
Helljus fram HB3 eller 9005 60W
-PHILIPS HB3 9005 X-tremeVision +100% +35m Beam Bulbs
alt. PHILIPS HB3 9005 CrystalVision Ultra 4300K Bright Light bulbs Halvljus fram HB4 eller 9006 51W
-PHILIPS HB4 9006 CrystalVision Ultra 4300K Bright Light Bulbs Dimljus fram H3 55W
-OSRAM H3 6000K White High Power 15W SMD LED Light Bulbs
alt. PHILIPS H3 CrystalVision Light 55W 4300K HID Light Bulbs Parkeringsljus fram W2,1x9,5d 5W
-OSRAM W5W LEDriving 1W Premium 6000K Cool White Light Bulbs Blinkers fram Ba15s 21W
-SuperBrightLEDs.com 1156 LED Bulb 18 SMD LED Tower Retrofit Amber
Blinkers bak Ba15s 1156 21W
-SuperBrightLEDs.com 1156 LED Bulb 18 SMD LED Tower Retrofit Amber Parkeringsljus/Bromsljus Ba15d 1157 21/5W
-SuperBrightLEDs.com 1157 LED Bulb Dual Function 27 SMD LED Tower Retrofit Red Bromsljus ("tredje bromsljus", bagagelucka) Ba15s 1156 21W
-SuperBrightLEDs.com 1156 LED Bulb 27 SMD LED Tower Retrofit Red Backljus Ba15s 1156 21W
-NONAME 1156 BA15S White 50W Cree LED Turn Signal Brake Reverse Bulbs Dimljus bak Ba15s 1156 21W
-SuperBrightLEDs.com 1156 LED Bulb 27 SMD LED Tower Retrofit Red Nummerplåtsbelysning W2,1x9,5d 5W
-OSRAM W5W LEDriving 1W Premium 6000K Cool White Light Bulbs
Innerbelysning tak 8W
-OSRAM BA9S/W6W/T11 3W 4 5630 SMD LED Light Bulbs Map/Dome/Door Light Bulbs Dörrbelysning 3,8W
-SAMSUNG 194 W5W 3W 6 5630 SMD LED RED with Projector LENS Bagagerumsbelysning 5W
-OSRAM W5W LEDriving 1W Premium 6000K Cool White Light Bulbs
Har varit sugen på projektorlyktorna länge men dom är för dyra. Konverteringen för högertrafik är minsta problemet och det finns några guider på nätet
Jag är fortfarande inte helt klar med mätarhuset och lamporna. Elektriker behöver du absolut inte vara. Bara lite händig, uppfinningsrik och duktig på att följa guider, hehe.
Instrumentbelysningen är bara utbytt mot LED-lampor och panelen/infattningen har jag köpt av min vän Teo och hans företag EndWorks Custom Celica parts
Har massor dokumenterat så det är bara att fråga om du undrar över någonting
Tja, det är ju en smaksak förstås, men mitt kombi är väldigt blekt tycker jag. Är dessutom även jag förtjust i kallvitt ledljus.
Just surrounden från Endworks lade jag märke till redan tidigare då jag även blev lite intresserad av alu-plåten under motorhuvsgrillen, är det bara jag som får värmevibrationer där trots värmesköld? Kanske borde isolera den lite till... Annars tror jag den jag hjälpa till.
Har span på en uppsättning strålkastare för cirka 3500:- beggade, helt ok, så jag bekymrar mig mer för konverteringen. Finns ju hyggligt bra info, men det förefaller inte vara jättemånga som givit sig på det. Det är inte särskilt tydligt, men jag inbillar mig att det endast är förarsidans halvljus som behöver moddas? Sen är det det där med elen, nej jag förstår egentligen att det inte är särskilt komplicerat, men jag har för lite erfarenhet av bilel för att vara bekväm. De jag kikat på har pigtail dock så en enkel skarvning borde väl funka
Ger mig kanske mig på kombit under semestern, så du kan mycket väl åka på lite frågor om du har möjlighet!
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Jag testade med blått, grönt och kallvitt, blått för att förra ägaren monterat det, skitfult, sen testade jag med grönt, blev sådär, och kallvitt, inte speciellt snyggt heller, dessutom funkade inte ljus-justeringen speciellt linjärt med LED, så det slutade med att jag återgick till lampor (utan gröna kondomer) som funkade bäst.
Angående värmen, har du original skyddet eller har du öppet rakt igenom ? jag har originalpottan monterad och får inte "värmedaller" där, däremot får man det på dom bakre (upp mot vindrutan på sidorna) när fläkten går och man står still om det är varmt ute.
Byter du till projektorljus så måste du modda båda afaik, och så blir det förstås olagligt, även om risken att åka fast är ganska liten. ..Själv tycker jag docm projektorljusen är rusktigt fula, skulle inte ens ha bytt till dom om dom fanns för vänsterstyrt, ser verkligen ut som en eftermarknadskonvertering tycker jag, även fast jag vet att så inte är fallet.
..96+ JDM-faceliftbakljusen däremot är ju ett måste, enormt mycket snyggare än euro-versionen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Tja, det är ju tur att alla inte tycker lika
Är principiellt ingen fan av moddning som sådan, däremot JDM tycker jag faller innanför ramen för OEM även om det inte såldes i Europa (baklysen är redan fixade, stoor skillnad japp) Lysena gillar jag skarpt dock, ger fronten lite vassare utseende tycker jag. Hmm, är de båda ställda till höger alltså? Har man gjort den ena så går väl andra av bara farten dock.
Värmesköld original sitter på motorn ja, däremot är undersida motorhuv ganska strippad tror jag. Ska det sitta något direkt under gallret monterad på motorhuven också? Misstänker att det ska sitta isolering under hela huven som jag saknar.
Hi-jackar din byggtråd lite här Fnys, sorry...
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Halvljuset är ju assymetriskt, och det gäller båda lyktorna så det bör ju vara så, vet inte hur man brukar göra på just dessa ljus, förhoppningsvis går det att vända på plåten som styr hur det ser ut, jag vet att skylinefolket i början bara klippte ner den så det blev rakt, men då kan besiktningen bli griniga då det är rätt uppenart att en såpass ny bil ska ha assymetriskt halvljus. (Det finns ju inga lysen för högertrafik till skyline då dom bara såldes vänsterstyrda)
Det ska dels sitta isolering under hela huven (min är i rätt dåligt skick så jag funderar på att ta bort den), och under gallret ska det sitta typ en potta, eller ja låda som agerar regnskydd, den gör ju att gallret helt saknar funktion (Det där är nog en homologiserinsgdetalj precis som en hel del annat) i normalfallet.
Jag har kvar min potta där, mest för att min bil mest stått ute, även om den bor i garage nu.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.