Hej!
Är det någon som kan förklara hur man luftar en koppling på en Corolla från 88.
MVH Daniel.
Lufta koppling på Corolla -88
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Lufta koppling på Corolla -88
Är den annorlunda på något sätt mot övriga Toyotor? Annars är det nästan precis som att lufta bromsar, skillnaden är att det inte brukar vara returfjäder på pedalen, så man måste lyfta upp den med tårna mellan trampen.
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: tor 05 maj 2016, 23:03:50
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: 96145
Re: Lufta koppling på Corolla -88
Jag vet inte hur man luftar bromsar heller...
så skulle behöva en ingående beskrivning.


- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Lufta koppling på Corolla -88
Tryck ner pedalen.Öppna och stäng nippeln på slavcylindern,ev flera gånger.Klart.
Jag har iofs aldrig behövt lufta,det har alltid funkat ändå.
Jag har iofs aldrig behövt lufta,det har alltid funkat ändå.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Lufta koppling på Corolla -88
Nä, fast det ingår i en fullservice att byta vätska, dock.
Eftersom det sitter en herrejössesfjäder nere i kopplingen som håller emot, kan du trampa ner pedalen i botten (eller din medhjälpare snarare), öppna nippeln (med en slang på ner i ett kärl av nåt slag) och vänta tills det slutar rinna när fjädern trycker tillbaka den av dig (din medhjälpare) nedtrampade vätskan ut genom det av dig öppnade hålet, stäng därefter nippeln. Problemet som därefter uppstår är att på bromspedalen sitter det en returfjäder för att lyfta upp pedalen. Det gör det inte på kopplingspedalen, utan den använder ovan nämnda herrejössesfjäder i kopplingen för returen. Därför blir du (eller din medhjälpare) tvungen att pilla in tån under kopplingspedalen och lyfta upp den igen för att komma tillbaka till utgångsläge. Rinse and repeat tills det inte kommer mer luft (eller tills den nya ljusa bromsvätskan) kommer ut i slangen. Glöm inte att fylla på i behållaren emellanåt så det inte tar slut.
Eftersom det sitter en herrejössesfjäder nere i kopplingen som håller emot, kan du trampa ner pedalen i botten (eller din medhjälpare snarare), öppna nippeln (med en slang på ner i ett kärl av nåt slag) och vänta tills det slutar rinna när fjädern trycker tillbaka den av dig (din medhjälpare) nedtrampade vätskan ut genom det av dig öppnade hålet, stäng därefter nippeln. Problemet som därefter uppstår är att på bromspedalen sitter det en returfjäder för att lyfta upp pedalen. Det gör det inte på kopplingspedalen, utan den använder ovan nämnda herrejössesfjäder i kopplingen för returen. Därför blir du (eller din medhjälpare) tvungen att pilla in tån under kopplingspedalen och lyfta upp den igen för att komma tillbaka till utgångsläge. Rinse and repeat tills det inte kommer mer luft (eller tills den nya ljusa bromsvätskan) kommer ut i slangen. Glöm inte att fylla på i behållaren emellanåt så det inte tar slut.
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: tor 05 maj 2016, 23:03:50
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: 96145
Re: Lufta koppling på Corolla -88
ok! Tack för svar! Ska testa imorgon 
