Tänkte byta kylarvätska på min Corolla Verso 2006 i samband med ett vattenpumpsbyte, men blir inte klok på vilken sort jag ska välja. Den nuvarande är deras rosa "super long life", men den kostar en arm och ett ben och finns bara hos Toyota. Förstår att jag måste skölja ur hela systemet om jag ska byta vätska, men det är värt besväret i längden. Frågan är bara vilken vätska jag ska byta till.
Efter att ha sökt runt lite har jag förstått att Toyota undviker silikat i sina kylarvätskor, men den enda long life kylarvätskan som listas att användas till min bil hos Mekonomen innehåller just silikat: Promeister Glykol Longlife, Röd
Det finns en annan färglös ProMeister som inte innehåller silikat, men den står inte listad som kompatibel med min bil och har dessutom lägre rating (G30/12+ vs G40/12++). När jag frågade inne på Mekonomen tog de bara fram den som var listad i deras dator, de hade ingen aning om vad silikat var för något...
Alla tips och all hjälp uppskattas!
Vilken kylvätska?
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre 27 dec 2013, 12:32:18
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Hudiksvall
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön 17 apr 2016, 14:35:43
- Bilmodell: corolla
- Årsmodell: 98
- PostOrt: enköping
Re: Vilken kylvätska?
prestone ethyleneglykol blandbar med alla sorters glykol.tror den är silikat fri. ta inte mitt ord som säkert men värt att kolla upp. finns på autoexperten.
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Vilken kylvätska?
Jag tror att du krånglar till det.
Använd Etylen-glykol med longlife, byt rubbet, och strunta helt i märket, färgen, eller inköps-stället av glykolen.
Gemene man blandar troligen tom propylen med etylen i okunskap, utan att tänka två gånger på det, i sina gamla, och relativt nya bilar.
Rasar motorer, vattenpumpar, kylare eller annat i parti och minut, trots att man gjort denna, egentligen ajabaja-blandning?
Nej!
Använd Etylen-glykol med longlife, byt rubbet, och strunta helt i märket, färgen, eller inköps-stället av glykolen.
Gemene man blandar troligen tom propylen med etylen i okunskap, utan att tänka två gånger på det, i sina gamla, och relativt nya bilar.
Rasar motorer, vattenpumpar, kylare eller annat i parti och minut, trots att man gjort denna, egentligen ajabaja-blandning?
Nej!
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Vilken kylvätska?
En fråga från en okunnig.
Vad gör kylvätskan för nån skillnad? Är en grej som jag aldrig har tänkt på att där har funnits olika sorter.
Vad gör kylvätskan för nån skillnad? Är en grej som jag aldrig har tänkt på att där har funnits olika sorter.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Vilken kylvätska?
Det största problemet med att blanda etylen och propylenglykol är inte att den skulle kyla dåligt, problemet är att det är omöjligt att avläsa fryspunkten efteråt, efterssom det är helt olika skalor man läser av på.Micke2 skrev: Gemene man blandar troligen tom propylen med etylen i okunskap, utan att tänka två gånger på det, i sina gamla, och relativt nya bilar.
Rasar motorer, vattenpumpar, kylare eller annat i parti och minut, trots att man gjort denna, egentligen ajabaja-blandning?
Nej!
Sen finns det väl några få glykolsorter som inte passar ihop med aluminium också, men dessa är nästan utrotade idag eftersom i princop alla motorer har åtminstonde alutopp, så kylvätskor som inte klarra detta blir svårsålda.
Men men, jag säger också, skölj ur systemet och häll i en lämplig longlifeglykol, förslagsvis silikatfri, men det brukar longlife vara.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Vilken kylvätska?
I praktiken ingen skillnad.. dock är det så att förr kunde en glykol hålla bilens livstid ut, numera är det en massa miljövänlig skit så att de korrosionsskyddande egenskaperna försvinner efter några år, därför måste den bytas mest hela tiden, skitbra för verkstäderna som tjänar bra på detta enkla jobb.kribbe skrev:En fråga från en okunnig.
Vad gör kylvätskan för nån skillnad? Är en grej som jag aldrig har tänkt på att där har funnits olika sorter.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Vilken kylvätska?
Etylenglykol är giftig. Propylenglykol går att finna i livsmedel tillochmed.
Etylenglykol har dessutom en bättre värmekapacitet än propylenglykol, så den kyler lite bättre.
Det var väl det.
Etylenglykol har dessutom en bättre värmekapacitet än propylenglykol, så den kyler lite bättre.
Det var väl det.