Corolla turing 2002
Först: Dörrlarmet fick spader, pep för öppen dörr trots att nyckel inte satt i låset.
Nästa morgon: Vid start, motorn tickar/knackar, mest vid tomgång, minskade vid högre vartal.
Avtog successivt efter en stund, Gick därefter ua i 20 mil.
Detta har hänt 3 ggr under bilens livstid.
Oljan vid övre märket.
Vad hände. Något SW fel eller va ?? Någon som vet ?
Corolla tickar/knackar vid start
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Re: Corolla tickar/knackar vid start
SW = software
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
är det hydraliska lyftare ? isåfall kan det komma nåt skit i en sådan (typ nån lossnad avlagring) och få den att ticka ett tag som sen försvinner.
Dörrlarmet lär väl bero på en strulande dörrkontakt gissar jag ?
Dörrlarmet lär väl bero på en strulande dörrkontakt gissar jag ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Får hoppas du har rätt, jag blir nervös när det inträffarGlenn skrev:är det hydraliska lyftare ? isåfall kan det komma nåt skit i en sådan (typ nån lossnad avlagring) och få den att ticka ett tag som sen försvinner.
Inte dörrkontakten, larmet tysnade när jag stängde dörren, för att dra igång när jag öppnade igen( med nyckeln ej i ).Glenn skrev:Dörrlarmet lär väl bero på en strulande dörrkontakt gissar jag ?
Fick stopp på larmet genom att sätta i nyckeln igen och stänga dörren.
Måhända har dom 2 händelserna inte med varandra att göra.
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Vad är det för en motor i en sån? Tidiga AZ vill gärna ticka lite, särskilt när dom är kalla. Hydrauliska lyftare som sagt var.
Ventiltick är generellt sett inget att bry sig om om det inte är väldigt mycket, eller om det är kedjan som rasslar.
Ventiltick är generellt sett inget att bry sig om om det inte är väldigt mycket, eller om det är kedjan som rasslar.
3ZZ-FE 1.6 om bilen nu är producerad 2002.cheetah1 skrev:Vad är det för en motor i en sån? Tidiga AZ vill gärna ticka lite, särskilt när dom är kalla. Hydrauliska lyftare som sagt var.
Min uppfattning om ZZ motorer är att de går ganska hårt och låter allmänt mycket om ventil geometrin. Det är väldigt svårt, iaf. för mig, att försöka ställa en diagnos när jag inte hört oljudet själv, men vi kanske kan utöka symptombeskrivningen lite. Vad använder du för motorolja? Har bilen stått en längre tid när symptomen uppkommer? Följer frekvensen på oljudet motorvarvtalet? I bästa fall kan du försöka lyssna med stetoskop när oljudet uppkommer på diverse delar som insugsplenum, vattenpump osv.