Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Svänghjulet fick tyvärr bli det gamla. Verkar vara nån mindre modell skillnad. Allting stämmer måttmässigt förutom skruvhålen och styrpinnarna till tryckplattan
Bilen nere på hjul igen och allting verkar fungera.
Även den hemmabyggda hastighetsmätare som blev kopplad på en ABS sensor istället genom en Dakota Digital omkodare.
Fint när det finns lösningar då man förstör grejor som inte tillverkas längre
Besiktning imorgon och balansering hjulen. Sen blir det kanske en runda ner till Sturup Raceway på tisdag för att leka
Jä.la jobb detta men nu kan jag skruva ner, sönder och ihop en mr2 växellåda med
Besiktad.
Nerslag på att ABS lampan inte lös. Lampa byt då abs lampan var sönder. Behöver antagligen även byta sensorer bak till absen.
Körde till sturup raceway idag för att testa bilen
Kul teknisk bana med lite svårkörd bil. Mr2:an verkar ligga antingen för högt eller lågt i växlarna (eller jag som ska lära mig köra :) )
Tyvärr efter ca 10-15 min så började motorn bli varm. Han köra ut innan det blev för varmt. Motorn började trycka vatten genom expansionskärlet.
Detta har varit ett återkommande problem med kylarvattnat. Trodde först på luftficka i systemet efter dålig koll på kylarvattennivån.
Ska göra en redig rensning av systemet och byta termostat och köpa nytt kylarlock. Annars efter lite koll på nätet så kan det vara toppackning eller spricka i toppen.
Bilen går som den ska vid normal körning men blir varm vid aggressiv körning
Är det samma typ som på celican att du har ett lock i expansionskärlet med en slang ner under vätskeytan ? ..isåfall, kolla att slangen sitter där, och att det inte är täppt i den från kylaren.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Glenn skrev: ↑ons 21 jun 2017, 08:34:08
Är det samma typ som på celican att du har ett lock i expansionskärlet med en slang ner under vätskeytan ? ..isåfall, kolla att slangen sitter där, och att det inte är täppt i den från kylaren.
Ja det kan nog stämma.
Kylarlocket är ju i motorrummet men samma princip.
Går ju en slang från kylarlocket till locket på expansionskärlet. Och sen därifrån är där en slang ner i kärlet med ett litet filter i änden (eller vad man ska kalla det) och en slang från locket som går utanför och sprutar ut vattnet ut i det fria.
Glenn skrev: ↑ons 21 jun 2017, 08:34:08
Är det samma typ som på celican att du har ett lock i expansionskärlet med en slang ner under vätskeytan ? ..isåfall, kolla att slangen sitter där, och att det inte är täppt i den från kylaren.
Ja det kan nog stämma.
Kylarlocket är ju i motorrummet men samma princip.
Går ju en slang från kylarlocket till locket på expansionskärlet. Och sen därifrån är där en slang ner i kärlet med ett litet filter i änden (eller vad man ska kalla det) och en slang från locket som går utanför och sprutar ut vattnet ut i det fria.
Kan lägga till att kylarvattnet blir brunt också (med delviss brunn gegga) men om detta är nåt som är sönder eller bara att jag som har använt vanligt vatten med istället för kylarvatten som har gjort det brunt (rost)
Terapiarbete.
Från brunt vatten som inte gick att se igenom till klart vatten från kylsystemet.
1. Först cooling system flush i 20 minuter på tomgång med termostat bortplockad.
2. Sen fyllt på med rent vatten, kört runt vattnet och sen tappa ut.....upprepat steg 2 ca 10 gånger.