Hej,
Har en Toyota Avensis kombi 1999 som nu krånglar inför vintern, motorn blir varm som vanligt, liiiiite värme blåser in efter 15 min kanske. Den blåser kallt så fort jag stannar vid rödljus och värmer då jag maxgasar, blåser kallt då jag parkerar, och detta är även om jag kört 1h.
Vad kan det vara? Är det termostat som behöver bytas?
//Eddy
Fryser ihjäl, hjälp med värmefråga
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Fryser ihjäl, hjälp med värmefråga
Tog bort din dublett.
Visar mätaren att motorn har normal temperatur samt ligger stabilt så är det inte termostaten eller nåt annat motorrelaterat. Skulle snarare tro på att det är nåt ibland klaffarna bakom panelen som styr luften som inte funkar. Hur funkar det på en 99:a, är det elektriskt eller mekaniskt styrt? Tänker att det kan vara så enkelt att det är nån wire som har hoppat ur eller gått av eller nåt sånt. Förr i världen styrde man värmen genom en värmekran också, vet inte om 99:an är gammal nog för att ha en, men man skulle kunna tänka sig att den kärvar isåfall.
Visar mätaren att motorn har normal temperatur samt ligger stabilt så är det inte termostaten eller nåt annat motorrelaterat. Skulle snarare tro på att det är nåt ibland klaffarna bakom panelen som styr luften som inte funkar. Hur funkar det på en 99:a, är det elektriskt eller mekaniskt styrt? Tänker att det kan vara så enkelt att det är nån wire som har hoppat ur eller gått av eller nåt sånt. Förr i världen styrde man värmen genom en värmekran också, vet inte om 99:an är gammal nog för att ha en, men man skulle kunna tänka sig att den kärvar isåfall.
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Fryser ihjäl, hjälp med värmefråga
Första kontrollen att göra är att faktiskt titta så det finns tillräckligt med kylarvätska i bilen
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Re: Fryser ihjäl, hjälp med värmefråga
Förlåt för dubletten, såg sedan att det måste godkännas först
Ja motor visar normal nivå samt är stabil, går inte upp eller ner
Ska kolla kylarvätska, jag är så okunnig att jag behöver fråga, vart köper man detta, statoil?
Hitta slangar som ni pratar om
vart går dessa?
Ja motor visar normal nivå samt är stabil, går inte upp eller ner
Ska kolla kylarvätska, jag är så okunnig att jag behöver fråga, vart köper man detta, statoil?
Hitta slangar som ni pratar om

- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Fryser ihjäl, hjälp med värmefråga
+1 på den, det är inte alls ovanligt att detta är felet.Bempa skrev:Första kontrollen att göra är att faktiskt titta så det finns tillräckligt med kylarvätska i bilen
Problemet med att fylla på kylarvätska är tyvärr att man sällan vet vad som finns i bilen innan, och olika sorter är inte alltid blandbara med varann.
Egentligen ska man då byta all vätska, men jag skulle ha köpt samma typ som toyota använder och chansat.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Re: Fryser ihjäl, hjälp med värmefråga
Hej,
Jag hällde i kylvätska och den fungerar nu
tack för hjälpen, dock kunde vi inte säga vad det var för färg, vi hällde i blått. Det var väldigt lite kvar, förbrukas denna vätska eller har jag läcka? Inte hällt på alls sen köpte 4 år sedan.
Jag hällde i kylvätska och den fungerar nu

- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Fryser ihjäl, hjälp med värmefråga
Då har du mest troligt ett läckage,antingen invändigt eller utvändigt. Så det är idé att kolla efter ett läckage. Vanliga felorsaker är antingen vattenpump eller kylare. Läckage brukar man kunna se genom att där det runnit ut har kylarvätskan blivit vit/kristalliserad.
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson